פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
מפעל מימן ירוק בסעודיה שואף להאיץ את המעבר לאנרגיה הירוקה
23/02/2021 15:12

המפתחים של המפעל המתוכנן, שיהיה מתקן ייצור המימן הגדול בעולם, מקווים שצמא עולמי לדלק ללא פליטות יביא דיבידנדים. האם פרויקט של מיליארדי דולרים במדבר הסעודי מסוגל להקפיץ את הביקוש למימן ירוק, מקור אנרגיה חמקמק שעשוי לסלק את פליטות הפחמן מכלי רכב, מפעלי אנרגיה ותעשיות כבדות?

לא ניתן להכחיש את כוח המשיכה שיש למימן. שלא כמו נפט וגז טבעי, הוא לא גורם לפליטת פחמן דו חמצני וגזי חממה אחרים כששורפים אותו. ניתן לאחסן אותו יותר בקלות מחשמל המיוצר בשבשבות רוח או בחוות סולאריות, וניתן להעביר אותו בצינורות או במכליות. מימן ירוק, המופק תוך שימוש באנרגיה מתחדשת, הוא אטרקטיבי במיוחד כדלק. הוא עשוי ממים ולא ממתאן או פחמימנים אחרים.

אבל מי שרואה בחזונו עתיד למימן ירוק עומד מול בעיה: המחיר הגבוה של ייצור הגז הדליק וחסר הריח והצבע יכול להיות כדאי רק בפרויקטים בקנה מידה גדול, ופרויקטים כאלה, בתורם, כדאיים רק אם ישנו שוק נרחב למימן ירוק. כרגע, עדיין אין.
בניאום, עיר עתידנית שערב הסעודית מתכננת לבנות במדבריות בצפון מערב המדינה, משקיעים המגבים את פרויקט המימן הירוק אומרים שהם יכולים לספק גם את הביצה וגם את התרנגולת. 
הפרויקט - יוזמה משותפת של ניאום, חברת הכימיקלים האמריקאית Air Products & Chemicals וחברת האנרגיה הסעודית ACWA - ישקיעו יחד 5 מיליארד דולר לבנות מה שיהיה מתקן ייצור המימן הירוק הגדול בעולם. שני מיליארד דולר נוספים יושקעו בבניית תשתית לשווקים צרכניים ברחבי העולם, בעיקר לתדלוק כלי רכב תעשייתיים ואוטובוסים.
על פי התוכניות, המתקן הגדול, שבנייתו עוד לא החלה, אמור לייצר 650 טונות של מימן ירוק ביום, החל משנת 2025. התוצר של המתקן יגמד את התוצר היומי של מפעל בקוויבק, קנדה, המפיק כתשע טונות ביום, והוא יהיה מתקן ייצור המימן הירוק הגדול ביותר בעולם. הפרויקט בניאום הוא דוגמה לתוכנית השאפתנית של השלטון הסעודי ליצור גיוון למקורות אנרגיה שאינם גז טבעי או נפט, ולהפוך את העיר למרכז עולמי של טכנולוגיה ואנרגיה ירוקה.
 
גלובס | ריסטופר מ' מתיוס וקתרין בלאנט - וול סטריט ג'ורנל | 13.2.21

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy