פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
הזהב השחור מאבד משמעות. היכונו לעידן הפוסט-נפט
23/02/2021 15:19

הנפט אמנם לא ייעלם מחיינו בעתיד הנראה לעין, אבל עם הפיחות במעמדו, כלכלת העולם צועדת לעבר טריטוריה לא מוכרת

המחצית השנייה של המאה ה־20 היתה שייכת לנפט. מיליוני מכוניות מילאו את הכבישים, הפלסטיק, שנפט הוא מרכיב מרכזי בייצורו, שימש חומר גלם עיקרי לשלל מוצרים שהגיעו לכל בית, ארובות ענק התנשאו מעל גגות מפעלים ששרפו חביות נפט, התעופה האזרחית הפכה את העולם לקטן ונגיש יותר ומדינות שייצרו את "הזהב השחור" היו למעצמות כלכליות.

מעמדו של הנפט כמלך השוק התבטא גם בתרבות הפופולרית. כך לדוגמה, אם בסרט "גולדפינגר" מסדרת ג'יימס בונד שיצא לאקרנים ב־1964, הנבל חשק בזהב, ניסה לפרוץ לפורט נוקס ולגנוב את מאגרי הזהב של ארצות הברית, ואפילו הרג את שותפתו של בונד כשכיסה את גופה בזהב, הרי שבסרט מאוחר יותר בסדרה, "העולם אינו מספיק" מ־1999, הקרב היה על נפט. בסרט "קוואנטום של נחמה", שיצא ב־2008, כמחווה ל"גולדפינגר", נרצחה הסוכנת שסייעה לבונד כשגופה כוסה בנפט.
באותה שנה הגיע מחיר הנפט לשיא. צמיחתה המהירה של סין והאולימפיאדה שעמדה להתקיים בבייג'ין הובילו לזינוק בביקוש לנפט, וביוני 2008 הגיע מחירה של חבית מסוג טקסס מתוק ל־140 דולר. באפריל השנה, בעוד משבר הקורונה מטלטל את חיינו, הגיעו החוזים העתידים על הנפט למינוס 37 דולר – ונראה שאז הבינו אפילו חסידיו הגדולים ביותר כי עתיד הנפט לא יישאר בעינו. גם כיום, אחרי התאוששות מסוימת, מחירה של חבית הוא כ־52 דולר – הרחק מימי השיא.
 
בעולם עדיין שורפים הרבה מאוד נפט. לפי נתוני מינהל המידע של משרד האנרגיה האמריקאי (IEA), בארצות הברית לבדה נצרכו ב־2019, מדי יום, יותר מ־20.5 מיליון חביות נפט. ארצות הברית היא הצרכנית הגדולה בעולם, ונתוני הצריכה בה מספקים המחשה חדה לאופן שבו החומר הזה עיצב במידה רבה את 70 השנים האחרונות. ב־1950 נצרכו בארצות הברית כ־6.45 מיליון חביות נפט ביום, ומאז הנתון עלה כמעט מדי שנה, למעט שנות מיתון במשק האמריקאי. חברות הנפט היו השליטות של וול סטריט בשנים ההן, ונראה היה שהחגיגה לעולם לא תיגמר.
מדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, שנהפכו למעצמות כלכליות בזכות הנפט, הבינו בשנים האחרונות שהן חייבות לגוון את הכלכלה שלהן כדי לשרוד. שתי המדינות מפעילות קרנות עושר אדירות שמשקיעות כמעט בכל תחום
ואולם השנה, לפי תחזיות של IEA, בארצות הברית ייצרכו פחות מ־18 מיליון חביות נפט בממוצע ביום – ירידה של יותר מ־12% לעומת השנה הקודמת, והחדה בהיסטוריה. נכון, 2020 היתה שנה מאוד לא טיפוסית, אבל מגמת צמצום השימוש בנפט החלה בלי קשר למגפת הקורונה – הודות לחוקים לצמצום שימוש בפלסטיק, מעבר למכוניות חשמליות וחיבור מפעלי תעשייה לדלקים חלופיים ומזהמים פחות כמו גז טבעי. כעת ניתן לומר כי 2019 היתה אולי שנת השיא של הנפט, ושמעתה השימוש בו רק ידעך בעקביות.
 
דה מרקר | ישראל פישר | 14.2.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy