פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
האתגר של תשובה: עלייה חדה בדירוג החוב בתוך חודשיים
09/04/2021 16:39

אף שקבוצת דלק רשמה רווח שיא של 1.1 מיליארד שקל ברבעון הרביעי של 2020, המניה שלה צנחה אתמול ב־8% • זאת בשל החשש כי לא תצליח להעלות את דירוג האג"ח כפי שהתחייבה בהסדר מול המחזיקים • במקרה כזה, המו"מ לשינוי הקובננטים בהסדר נראה קרוב

שעון החוב שב לתקתק: אתמול, בשעה 11:43, פרסמה קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה את הדו"חות הכספיים שלה ל־2020, שהיתה אחת השנים המתאגרות בתולדותיה, אם לא המאתגרת שבהן. רגעים ספורים לאחר מכן, מניית החברה נצבעה באדום בוהק, והגיעה לצניחה של יותר מ־13%. את סוף יום המסחר סיימה מניית החברה בירידה של 8%, שהחזירה את שווי קבוצת דלק אל מתחת לרף של 3 מיליארד שקל — רף שאותו חצתה שוב רק לאחרונה, בחסות התאוששות מחיר הנפט שדחף את מנייתה לעליות של כ־80% מתחילת השנה ועד לאתמול בבוקר.

על פניו, במבט ראשון, הירידה החריפה עוררה תמיהה, שכן את הרבעון הרביעי של 2020 סיימה קבוצת דלק ברווח נקי המיוחס לבעלי המניות של כמעט 1.1 מיליארד שקל — הגבוה בתולדותיה, ואחד מהרבעונים החזקים בשורה התחתונה של חברה ישראלית כלשהי — זאת לאחר שברבעון המקביל היא הפסידה יותר מ־300 מיליון שקל, ובשלושת הרבעונים שבאו אחריו ההפסדים רק נערמו והעמיקו. גם יתר הפרמטרים הפיננסיים הציגו שיפור משמעותי ברבעון האחרון של 2020.  
 
אלא שהרבעון הזה לא הצליח לכפר על אלו שקדמו לו, ואת 2020 סיימה קבוצת דלק בהפסד של 1.87 מיליארד שקל. מה גם שלרווח האדיר ברבעון תרם גם רווח חשבונאי, שאין תזרים מפעילות בצידו, רווח שמקורו בביטול של חלק ממחיקת הענק שביצעה קבוצת דלק על איתקה במהלך 2020. מדובר על השבה של 452 מיליון דולר לפני מס ושל 271 מיליון דולר אחרי מס, שירדו ישר לשורת הרווח הנקי.
 
בנוסף, הערת עסק חי, שמעמידה ספקות בדבר יכולתה להמשיך ולעמוד בשירות החוב שלה, ממשיכה להתנוסס בדו"חות דלק מאז סוף 2019. לכך יש להוסיף שהיום הוא יום מימוש אופציות של 60 מיליון שקל שהנפיקה החברה במסגרת גיוסי הון של חצי מיליארד שקל, שעליהם התחייבה בפני מחזיקי האג"ח. האופציות שהונפקו, ניתנות למימוש במחיר נמוך משמעותית ממחיר המניה ערב פרסום הדו"חות, ומימושן דחף גם הוא את מחיר המניה של קבוצת דלק כלפי מטה.
 
כלכליסט | גולן חזני | 1.4.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy