פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
של מי הגז? סיפורו של מאגר קטן בין ישראל לקפריסין
04/05/2021 20:49

ישראל וקפריסין אינן מצליחות להגיע להסכמה על חלוקת הגז במאגר ישי־אפרודיטה, ובינתיים הגז נשאר באדמה וישראל מפסידה כסף רב ■ מה מעכב את ההבנות בין המדינות?

 כבר יותר מעשור שישראל וקפריסין אינן מצליחות להגיע להסכמה על חלוקת הגז שנמצא במאגר ישי־אפרודיטה. ב–2010 חתמו ישראל וקפריסין על הסכם הפקה משותף של המאגר, אבל מאז דבר לא באמת התקדם.

רוב המאגר נמצא בשטח המים הכלכליים של קפריסין, אבל 10% מהגז שלו מצוי במים הכלכליים של ישראל. המדינות אינן מצליחות לחלק את הגז הזה. ברור שלשותפות בחלק הישראלי של המאגר — נאמאקס של בני שטיינמץ, הזדמנות ישראלית ואדן אנרגיה — לא כדאי לפתח לבדן את המאגר. הן יודעות שהמאגר יפותח מהצד הקפריסאי בידי השותפות באפרודיטה — דלק קידוחים , נובל אנרג'י  (שברון) ושל. השותפות באפרודיטה ישאבו גם את הגז מישי הישראלי ובעצם ישלמו עליו.
השאלה היא מי צריך לנהל את המגעים על הזכויות במאגרים. אמנם החברות צפויות להרוויח, אבל גם הממשלות עשויות לרשום הכנסות משמעותיות. לפי הערכות, יש במאגר 129 מיליארד מ"ק של גז, כשליש ממאגר תמר. החלק הישראלי אמנם קטן, אבל הוא שווה לצריכה השנתית של גז טבעי בישראל. גם התמלוגים שצפויה ישראל לקבל לא יהפכו אותה לנסיכות נפט, אבל אין סיבה שתעניק אותם במתנה.
ב–2019 נתנה קפריסין אישור לחברות המחזיקות באפרודיטה להתחיל לעבוד, ומשרד האנרגיה הישראלי הוציא הודעה נחרצת שהוא יעמוד על הזכות הישראלית במאגר. עד עכשיו, ממשלת ישראל ניהלה את המגעים מול קפריסין. במארס חגג שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הסכם שאליו הגיע מול קפריסין בעניין המאגר. אבל ההסכם רק מגלגל את האחריות לניהול המו"מ. אם אחרי שנה של דיונים והליך בוררות בינלאומי הם לא יגיעו להסכם, הממשלות יחזרו להתערב.
לא בטוח שלחברות שמחזיקות באפרודיטה יש אינטרס לזרז את המגעים. הן בטח לא רוצות שותפות בגז שהתגלה בקפריסין. בינתיים, הגז נשאר באדמה וישראל מפסידה הכנסות פוטנציאליות. הבעיה היא שהגישה שמפגינה ישראל עשויה להיות מורכבת הרבה יותר במגעים על שטחי המים הכלכליים מול מדינה אחרת: לבנון. ליד הגבול הלבנוני שוכן בלוק 72, שעשוי להתגלות כמאגר נוסף. אם העמדה הישראלית תתפרש כחולשה — ללבנונים יהיה תמריץ נוסף להקשיח את העמדה שלהם וההפסד הישראלי יהיה גבוה בהרבה.
 
https://www.themarker.com/markets/.premium-1.9745559דה מרקר | ישראל פישר | 26.4.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy