פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
שחקני הגז החדשים מאבו דאבי: האם העסקה מסוכנת לישראל ומה יקרה לתחרות?
04/05/2021 20:53

העסקה למכירת 22% ממאגר תמר לחברת מובאדלה מאבו דאבי מעלה סימני שאלה ביטחוניים, תחרותיים וכלכליים - אבל לא נראה שיש כוונה לחסום אותה ■ שאלות ותשובות

בחצי השנה האחרונה ניהלה דלק קידוחים משא ומתן בשקט מופתי על מכירת האחזקות שלה במאגר תמר (22%) תמורת 1.1 מיליארד דולר למובאדלה פטרוליום, שהיא חלק מחברת ההשקעות הממשלתית של אבו דאבי.

דלק קידוחים היתה חייבת למכור את האחזקות שלה, וניהלה מגעים עם כמה חברות שכולן הציעו סכומים דומים – אך היא בחרה בסופו של דבר במובאדלה בשל היכולות האסטרטגיות.
 
לא מסוכן לתת לחברה מהאמירויות להחזיק במאגר גז ישראלי?
דלק קידוחים לא מפעילה את מאגר תמר, אלא רק מחזיקה בנתח ממנו. החברה המפעילה את המאגר היא נובל אנרג'י (+1.44% 8.46), שנרכשה בשנה שעברה על ידי שברון והיא אחראית על הזרמת הגז ממנו לפי חוזי המכירה של החברות שמחזיקות במאגר. למובאדלה תהיה אמנם שליטה על חוזים למכירת גז בישראל, אך היא תהיה חייבת להתנהל לפי מתווה הגז ולשלם למדינה תמלוגים, מסים והיטלים.
 
מתי תושלם העסקה?
החברות הודיעו שהעסקה חייבת להיות מושלמת עד סוף מאי. יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים,  קידם את העסקה מול מנסור מוחמד אל חאמד שמונה בפברואר האחרון לתפקיד מנכ"ל מובאדלה פטרוליום אחרי שהיה מנהל ההשקעות של החברה. מתוך הסכום של 1.1 מיליארד דולר שעליו הצהירה דלק קידוחים, 100 מיליון דולר מותנים בביצועים של המאגר ובבחינה שתערוך מובאדלה. ואולם העסקה צריכה לקבל אישור ממשרד האנרגיה ואת אסיפת בעלי היחידות בשותפות לצורך השלמתה.
 
המדינה יכולה לפסול את העסקה?
העסקה דורשת את אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה בכפוף לאישור של מועצת הנפט על העברת האחזקות במאגר תמר. ואולם משרד האנרגיה לא צפוי להעמיד קשיים על אישור העסקה שכן החברה האמירתית לא תהיה מפעילת המאגר. בנוסף, שר האנרגיה, יובל שטייניץ, פירסם הודעה שבה הוא מברך על רכישת העסקה במסגרת מתווה הגז שאותו קידם וחייב את דלק קידוחים למכור את האחזקות שלה במאגר תמר עד סוף 2021.
ואולם בגלל החששות שנלווים במכירה של נכס לאומי לחברה זרה מאבו דאבי, המדינה יכולה להעמיד תנאים מסוימים להשלמתה ולהטיל פיקוח הדוק יותר על החוזים שתחתום מובאדלה למכירת גז כחלק מההתניות לאישור העסקה. במשרד האנרגיה אומרים שהם לא חושבים שיש בעסקה משום סכנה לביטחונה של המדינה וגם אין בעיה מבחינת היציבות הפיננסית של מובאדלה שהיא חלק מקרן ההשקעות העצומה של ממשלת אבו דאבי, ולכן העסקה תאושר ככל הנראה ללא מכשולים משמעותיים לכשתושלם.
 
איך המכירה תשפיע על התחרות במשק הגז?
זו השאלה החשובה ביותר בעסקה הזו. חברת החשמל, למשל, שילמה בשיא 6.35 דולרים ליחידת חום על גז טבעי שרכשה ממאגר תמר, ובשנה שעברה לחצה להפחתה משמעותית במחירי הגז והיא חתמה על הסכמים זמניים עם שותפות הרוב במאגר תמר – ישראמקו, תמר פטרוליום , דור גז ואוורסט – למכירת גז במחיר של 4.3 דולרים ליחידת חום. 
בתחילה ניסתה דלק קידוחים להערים קשיים על העסקה הזו והתקפלה וגם נובל אנרג'י, שמחזיקה את היד על ברז הגז של מאגר תמר, ניסתה לחסום את ההסכם. ואולם אז רשות התחרות התערבה, ונובל הגיעה בסוף ינואר להסכמה עם שותפות הרוב לפיה כל חברה תוכל למכור גז בנפרד – אך החברות לא יחויבו בכך.
לכן, באופן עקרוני יכולה מובאדלה למכור גז לכל מי שתרצה ובאיזה מחיר שתרצה וכך לקדם את התחרות. חברת החשמל למשל מצהירה שהיא רוצה לרכוש גז במחירים נמוכים מ-4 דולרים ליחידת חום בחוזים החדשים שעליהם היא מנהלת משא ומתן בימים אלה. השאלה הגדולה אם מובאדלה באמת תמכור את הגז בנפרד, או שתשתף פעולה עם המחזיקות האחרות בתמר ולא תקדם את התחרות בשוק באופן מהותי.
דלק קידוחים מחזיקה גם בכ-45% ממאגר לווייתן ושברון מחזיקה ב-40% נוספים מלווייתן, כך שבאופן עקרוני, רק 75% ממאגר תמר יהיה פתוח לתחרות – אם החברות יחליטו שהן באמת משווקות גז בנפרד.
 
זה יכול להשפיע על יצוא הגז?
למובאדלה פטרוליום פעילות נפט, גז וחיפושים בכל העולם – מארה"ב, דרך רוסיה ועד למזרח התיכון. הכניסה שלה לישראל עשויה לסמל הרחבה עתידית משמעותית בפעילות שלה בארץ והשקעות נוספות בתחומי פעילותה. למובאדלה יש ידע בהקמת מתקנים שעשויים לשמש את ישראל להנזלת וליצוא גז והיא פעילה גם בתחום המימן – שאותו ניתן להפיק מגז טבעי ולהשתמש בו כדלק לייצור חשמל או לתחבורה.
 
דה מרקר | ישראל פישר | 26.4.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy