פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
ועדה ממשלתית ממליצה: לסגור את מפעלי הזיקוק בחיפה תוך 10 שנים
04/05/2021 21:02

הוועדה בראשות פרופ' אבי שמחון, החליטה שלא לנקוב בתאריך יעד לפינוי התעשיות המזהמות ממפרץ חיפה, אך גיבשה טיוטה מפורטת ובה המלצות ותוכניות לשינוי פניו של המפרץ והפסקת דעיכתה של העיר

ועדת המנכ"לים לעניין מפרץ חיפה ממליצה להפסיק את הפעילות הפטרוכימית במפרץ "בהקדם האפשרי ובתקופה של לא יותר מעשור"; כך עולה מטיוטת המלצות הוועדה לפיתוח וקידום מפרץ חיפה, שמתפרסמת היום. הטיוטה תועבר להערות הציבור ולאחר מכן יגובש נוסח סופי שיוגש לאישור הממשלה. 

על פי ההסכמות שהתגבשו בין חברי הוועדה, במהלך עשר השנים הבאות "ינקטו כל הצעדים הנדרשים לשמירה על יציבות וביטחון משק האנרגיה ותכנון מחדש של המטרופולין על בסיס עירוניות איכותית ופיתוח כלכלי, תעסוקתי וסביבתי של אזור המפרץ". ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, שעומד בראש הוועדה אמר היום: "לאחר תהליך ארוך ויסודי שנמשך למעלה מארבע שנים ושיאו בוועדת המנכ"לים בראשותי, מתגבשת ההמלצה סביב ההכרה שטובת למעלה מחצי מיליון התושבים סביב מפרץ חיפה מחייבת את הפסקת הפעילות הפטרוכימית במתחם בזן, סגירת חוות מכלי הנפט בקרית חיים והעתקת מפעל דשנים לנגב". 
לדברי פרופ' שמחון, "לאחר סיום העבודה והערות הציבור נעביר את ההמלצות לבחינת ראש הממשלה והממשלה. יש לבצע את המהלך לסגירת המפעלים תוך שמירה על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל".
בפרק ההמלצות בדו"ח המפורט שגובש כותבים חברי הוועדה כי מטרופולין חיפה נמצא "במצב של נסיגה ביחס לכלל המחוזות והנפות במדינת ישראל" בשורה של מדדים המצביעים על פיתוח אזורי, ובכלל זה בהיבטי הגירת האוכלוסייה לאזור וממנו, ובהיבטים של פיתוח כלכלי - בדגש על פיתוח שטחי תעסוקה. 
הוועדה הגיעה למסקנה כי לשם שינוי המגמה ולשם קידום ופיתוח המטרופולין, תוך מימוש הפוטנציאל הטמון באזור, יש לפעול ביעילות ובהקדם האפשרי לתכנון מיטבי וחדשני של המפרץ, תוך קביעת ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח האזור לרווחת התושבים, ויובילו להגירה חיובית של מגוון אוכלוסיות אליו. 
 
כלכליסט | ענת רואה | 26.4.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy