פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
הישג לתושבים: הרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה תידחה בינתיים
04/05/2021 21:04

הישג לתושבי חדרה ולאיגוד ערים שרון כרמל: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה החליטה כי קידום התוכנית להרחבת תחנת הכוח של OPC בחדרה יהיה "האחרון בסדר העדיפויות בעת הזו". זאת, לדברי הוועדה, בין היתר "לאור ריבוי אתרי ייצור האנרגיה והמזהמים באזור חדרה".

כמו כן ציינה הוועדה כי עדיין לא ברורה התמונה הסופית בכל הנוגע להשבתת ארבע היחידות הפחמיות בתחנת אורות רבין הסמוכה. המשמעות היא כי אם ההחלטה לא תשונה בוועדה הארצית, התחנה בחדרה לא תורחב כעת.

מאות תושבי האזור וכן איגוד ערים שרון כרמל, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה התנגדו להרחבת התחנה וטענו, בין היתר, כי בחדרה כבר מוצבים מתקני תשתית ואנרגיה רבים ואין לאפשר את הגדלת הזיהום בסביבה.
הוועדה המחוזית ציינה כי בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) מקודמות כיום שלוש תוכניות נוספות לתחנות שאמורות לעבוד על גז: קסם (ראש העין), דוראד שליד אשקלון ו־OPC שליד מישור רותם בנגב. לדעת הוועדה המחוזית, הדיון בתחנה בחדרה צריך להיות אחרון בסדר העדיפויות ורק לאחר שיידונו יתר התוכניות. עם זאת, הוועדה קבעה כי ככלל התוכנית תואמת את המגמות ומדיניות התכנון בין היתר משום שמדובר בהרחבת תשתית ולא בהקמת תחנה חדשה. הוועדה ציינה כי אם עמדתה להעברת התוכנית לסוף התור לא תתקבל, הרי שנדרשים בתוכנית תיקונים שונים כמו ביטול האפשרות להפעלת תחנת הכוח בטכנולוגיה מסוג מחזור פתוח (מחז"פ) שהיא טכנולוגיה מזהמת יותר.
 
OPC שבשליטת עידן עופר מפעילה את התחנה בחדרה בהספק מקסימלי של 145 מגה־ואט ומעוניינת להרחיבה לכ־800 מגה־ואט. הוועדה המחוזית ציינה כי לאור הצורך להפחית משמעותית את זיהום האוויר באזור יש לכרוך את הפעלתה של התחנה החדשה עם סגירת ארבע יחידות פחמיות בתחנת אורות רבין. הוועדה קיבלה חלקית השגה של משרד הבריאות שהתנגד לתוכנית בגלל השפעותיה השליליות על איכות האוויר ועל בריאות הציבור.  
יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, אמר: "הוועדה קיבלה את עמדתנו ששימוש בפחם, גז ודלקים פוסיליים כמקור אנרגיה הוא נחלת העבר". מ־OPC נמסר: "הוועדה המחוזית קבעה שהתוכנית תואמת ככלל למגמות ומדיניות התכנון שקבעה המועצה הארצית בעניין המשך קידום תכנון תחנות כוח המופעלות בגז וכן לתכנון המחוזי והמקומי".
 
כלכליסט  | ענת רואה | 28.4.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy