פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
התוכנית להגנת מפרץ אילת מנזקי קצא"א תושלם רק בעוד שנתיים
18/05/2021 09:21

המשרד להגנת הסביבה טוען שעודכן בדיעבד על ההסכם של קצא"א עם האמירויות ודרש מהחברה ליישם "בהקדם" תוכנית חירום שתגן על שוניות האלמוגים ממיכליות הנפט. בינתיים המיכליות כבר כאן, אבל היישום רחוק

 מיכליות הנפט מהאמירויות החלו להגיע לאילת כבר בינואר 2021, אולם תוכנית החירום להתמודדות עם הסיכונים כתוצאה מהגידול בהיקפן בסמוך לשונית האלמוגים באילת – תושלם רק בעוד שנה או שנתיים. 

ל"כלכליסט" נודע כי נוכח הודעת קצא"א לצפי בעלייה דרמטית בכמויות מיכליות הדלקים בשנים הקרובות העביר המשרד להגנת הסביבה לחברה מסמך הנחיות מפורט. המסמך כולל דרישות להגברת ההיערכות המיידית וההיערכות לטווח ארוך למצבים של זיהום ים וסיכונים כתוצאה מדליפת דלקים. 
 המשרד מסתייג מהתוכנית של קצא"א לשינוע הנפט למפרץ אילת, ודורש לקיים בנושא דיון בממשלה בנושא, אולם אין לו את הסמכות לעצור את הפעילות, אלא רק להנחות את קצא"א כיצד להיערך לביצועה בהיבט הסביבתי.
מזכר ההבנות לשינוע נפט מאיחוד האמירויות נחתם ב־20 באוקטובר 2020 בטקס חגיגי באבו דאבי. ההסכם נחתם בין קצא"א לחברת MED-RED, שבבעלות חברה פרטית ישראלית, בבעלות יונה פוגל ומלאכי אלפר, ואחת החברות הגדולות באמירויות בתחום האנרגיה. ההסכם משנה את מצב הדברים במפרץ אילת. ב־15 השנים האחרונות הגיעו לאילת עד חמש מיכליות בכל שנה. בעקבות חתימת ההסכם צפוי מספר זה לגדול ל־50 עד 90 מיכליות בכל שנה. 
בהתאם לכך העביר המשרד להגנת הסביבה לקצא"א מסמך בן 23 עמודים ובו הנחיות להכנת תוכנית חירום מפעלית המבוססת על חמישה שלבים. בשלב הראשון דורש המשרד לערוך סקר שייבחן את הסיכונים הכרוכים בהגדלת הפעילות במפרץ אילת. בשלב השני תעודכן תוכנית החירום ואפשרויות התגובה המיטביות בהתאם לעולה מהסקר. בשלב השלישי דורש המשרד הכנת חוות דעת מחברה בינלאומית המתמחה בתחום היערכות מסופי נפט לזיהום ים. בשלב רביעי על קצא"א להגיש את כל המסמכים לאישור המשרד ורק בשלב החמישי ייקבע לוח הזמנים לביצוע תוכנית החירום. בנוסף העמיד המשרד להגנת הסביבה רשימה של דרישות מקצא"א בהן הצבת עמדת ניטור מזהמים, רכישת מצלמות ורחפנים, חיזוק המערך לטיפול בתקריות שמן בים, שדרוג מערכת החבלים והרצועות וחסימת איזור המזח. 
ניתן היה לצפות שקצא"א תבצע את כל הפעולות הללו עוד בטרם הגברת תדירות הגעת המיכליות. אלא שבפועל אין למשרד להגנת הסביבה סמכות או כלים לאכוף את ביצוען לפני יישום ההסכם בפועל, וקצא"א רק התבקשה לבצען בהקדם האפשרי כשאין תאריך יעד להשלמת ההיערכות.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "הגורמים המקצועיים במשרד להגנת הסביבה לא עודכנו מראש על חתימת החוזה של קצא"א אלא רק בדיעבד, לאחר החתימה עליו, והם למדו על דבר קיומו מהתקשורת, בהפתעה מוחלטת".
לפי המשרד עד כה פרטי ההסכם לא הובאו לידיעתם. "הוא אינו בידנו ולא ראינו אותו. כל שנמסר למשרד בעל פה הוא שההסכם כולל הרחבה של מספר המיכליות המגיעות לפקידה במזח של קצא"א לעד כ־50 בשנה". 
 
כלכליסט |  ענת רואה | 11.5.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy