פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
נופר אנרגיה שמה את הרגל בדלת בדיוק בזמן הנכון
28/05/2021 11:33

שילוב של ריביות נמוכות וצניחת מחירי הפאנלים הסולאריים יצר חלון הזדמנויות ליזמיות; התמחור הנוכחי של נופר, שרכבה על הגאות בתחום האנרגיה המתחדשת להנפקה, מבוסס על צפי להצלחת הייזום שהיא סגרה עד כה; אך התגברות התחרות מאיימת לצמצם את שיעור הרווחיות

 קפיצת ראש לבריכה הציבורית: בעיצומה של הגאות העולמית שחוו מניות האנרגיה המתחדשת, בדצמבר 2020, גייסה נופר אנרג'י  578 מיליון שקל בהנפקת מניות ראשונית. עוד קודם לכן, בספטמבר 2020, קרן נוי השקיעה בנופר 225 מיליון שקל תמורת 19.84% מהחברה. שתי הנפקות אלו הגדילו משמעותית את המשאבים של נופר והן מאפשרות לה צמיחה מהירה. 

נופר השתמשה בחלק מקופת המזומנים, שהכילה 586 מיליון שקל בסוף 2020, להשקעות שביצעה ברבעון הראשון בספרד ובאיטליה, והיא צפויה לנצל את המזומנים שבידיה להרחבת הייזום לאתרים נוספים, בדגש על ארה"ב ועל מזרח אירופה. מאז ההנפקה איבדה מניית נופר 12.4%, בדומה לירידה במדד הקלינטק הישראלי באותו פרק זמן. 
בשבוע שעבר דיווחה נופר על מו"מ לרכישת 67% מחברה אמריקאית שמתמחה בייזום, פיתוח, ניהול, הקמה ואחזקה של פרויקטים סולאריים על גבי גגות מבנים מסחריים ומערכות אגירה בארה"ב. רוב התמורה בעסקה - 91 מיליון דולר - יושקע בתוך החברה הנרכשת, שהיקף הפעילות הנוכחי שלה נמוך, ויהווה בסיס להרחבת הפעילות שלה, ויתרת התמורה תגיע למוכרים. לחברה הנרכשת מערכות בהפעלה מסחרית, מוכנות לחיבור או בהקמה, בהספק של 15 MWp (מגה־ואט שיא) ומערכות נוספות בפיתוח בהספק של 67 MWp. 
לנופר שלוש זרועות פעילות עיקריות: האחת לייזום והשקעה במערכות סולאריות בישראל; השנייה כקבלן מבצע של הקמת מערכות סולאריות בישראל ושל תחזוקתן, בעיקר של כאלה שהחברה יוזמת; ותחום פעילות שלישי וחדש של ייזום והשקעה במערכות סולאריות בספרד, איטליה וארה"ב.
 
צבר גדול של מערכות בפיתוח
ההתמקדות של נופר היא בייזום מערכות סולאריות תעריפיות קטנות, שזוכות לתעריף גבוה, ובייזום מערכות סולאריות על מאגרי מים. זרוע הביצוע החזקה של נופר אנרגיה מאפשרת לה לקדם צבר גדול של מערכות תעריפיות, שדורשות עבודה רבה, אך יש בהן תשואה גבוהה יותר בזכות התעריף הגבוה שלו הן זכאיות. 
מנגד, התעריפים במכרזים בתחום זה הולכים ופוחתים, ולכן שיעור הרווחיות העתידי על פרויקטים שעדיין אין להם מחיר מובטח צפוי לרדת בהדרגה. נופר נמנעת מלהיכנס בהיקף משמעותי למכרזים להקמת מערכות קרקעיות גדולות בגלל מחירי החשמל הנמוכים שבהם נסגרים מכרזים אלו. 
בדומה לרוב החברות בתחום, לנופר צבר נמוך יחסית של מערכות סולאריות מחוברות לרשת החשמל, ומנגד יש לה צבר גדול של מערכות בפיתוח. מחיר מניית נופר, שנסחרת לפי שווי של 2.3 מיליארד שקל, כבר משקף להערכתנו צפי לפיתוח מוצלח של אותן מערכות. את מרבית המערכות הסולאריות מחזיקה נופר עם שותפים - רובם בעלי הקרקע או מאגר המים שעליו מוקמת המערכת — ולכן נוצר בדו"חות שלה פער גדול בין ה־EBITDA הצפוי לה לבין ה־EBITDA הצפוי המיוחס לבעלי המניות. חלק מהפרויקטים נכללים בשותפות נופר־נוי מאגרים שבה מחזיקות נופר (85%) וקרן נוי (15%).
בסוף מרץ היו בבעלות נופר, יחד עם שותפים, מערכות בהפעלה מסחרית או מערכות מוכנות להפעלה בהספק של 132.5 MWp, כשחלקה היחסי (39.83%) בבעלות על ההספק המותקן בפרויקטים אלו עמד על 52.8 MWp. בנוסף, לנופר 211.4 MWp, ייזום שנמצא תחת הקטגוריה מערכות מוכנות לחיבור, ומערכות בהקמה או לקראת הקמה בישראל, שחלקה בהן עומד על 83.2 MWp. תחת קטגוריות מערכות ברישוי נופר יוזמת 349 MWp, כשחלקה בהספק הוא 149 MWp. 
 
כלכליסט | אורי טל טנא | 26.5.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy