פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
לוזון מצטרף לרביד ועובדיה: יגישו הצעה לרכישת השליטה בפז
04/06/2021 14:23

עמוס לוזון, בעל השליטה בקבוצת לוזון, הצטרף לאייל רביד, בעל השליטה בוויקטורי, ולקוקו עובדיה, בעל השליטה בחברת הדלק מיקה. ההצעה שיגישו תכלול רכישה של 10%–15% ממניות פז מהמוסדיים, והזרמה של חצי מיליארד שקל שתביא אותם לנתח של 25%

 המירוץ לרכישת השליטה בחברת האנרגיה פז נמשך, ומי שמעלים הילוך הם בעל השליטה ברשת ויקטורי אייל רביד, וקוקו עובדיה, בעל רשת תחנות הדלק מיקה, שלו גם עסקי נדל"ן בארץ ובחו"ל. ל"כלכליסט" נודע כי לשניים מצטרף עמוס לוזון, בעבר הבעלים של קבוצת הכדורגל מכבי פ"ת וכיום של הפועל ראשל"צ, ובעל השליטה בקבוצת לוזון. גם יגאל אלל, בעלי המותג שקדיה, עדיין בתמונה במסגרת הקבוצה.

עוד נודע כי בשבוע האחרון ניהל רביד משא ומתן אינטנסיבי עם כל בעלי המניות הגדולים בפז מקרב המוסדיים, והקבוצה מגבשת רשימה של מוסדיים שמהם תוכל לרכוש 10%–15% ממניות פז.
בניגוד למהלך עד לפני שבוע, עתה מנסים רביד ועובדיה — יחד עם השותף החדש לוזון — לפצל את הרכישה לשניים: כמחצית מהמניות ברכישה ישירות מבעלי מניות בחברה, וכמחצית בהצעה מחייבת שתוגש לפז בימים הקרובים ותנקוב בסכום של כחצי מיליארד שקל להזרמה לתוך החברה. המטרה היא להגיע לאחזקה של כ־25% ממניות פז.
מי שמרכז את המשקיעים בקבוצה זו הם רועי אייזנמן וחברת אר.אי חיתום. הקבוצה כוללת שותף מתחום הקמעונאות (ויקטורי) שמתעניין בחנויות הנוחות של פז, שותף מתחום הדלק והאנרגיה (עובדיה) ושותף מתחום הנדל"ן (לוזון).
ההצעה שלהם תתחרה בהצעת קבוצה שגיבש בנק לאומי באמצעות זרוע ההשקעות הריאליות שלו, לאומי פרטנרס, הכוללת את משפחת לבנת, קרן תש”י ויזם הנדל”ן רוני יצחקי. ההצעה המחייבת שלהם היא לרכישת השליטה (עד 25%) בפז תמורת כמיליארד שקל, גם באמצעות הקצאת מניות. ההצעה נקבה במחיר הגבוה ב־10% ממחיר החברה בשוק, אך פער זה נסגר כבר ביום חשיפת ההצעה ב"כלכליסט" לפני כשלושה שבועות, כשמניית פז זינקה ב־10% בבורסה במחזור הגבוה בשוק. קבוצת לאומי מעוניינת לפתח את הנכסים של דלק, כשיצחקי יהיה אמון על תחום הנדל”ן, חברת תעבורה של משפחת לבנת תתרום מהידע שלה בתחום התחבורה (הובלה באמצעות משאיות), ובתחום האנרגיה הנקייה תטפל קרן תש"י של ירון קסטנבאום ועו"ד יהודה רוה, המבוססת על חברת הביטוח הראל.
בעלי המניות העיקריים בפז כיום הם חברות הביטוח מנורה (9.8%), כלל (9.9%), מגדל (9.7%), הראל (כ־9%) והפניקס (כ־10.5% יחד עם אקסלנס), ובתי ההשקעות מיטב דש (6.8%) ופסגות (6.4%).
מי שעוד בתמונה היא שיכון ובינוי, בשליטת נתי סיידוף. לפני כשבועיים הגישה החברה, בניהולו של תמיר כהן, הצעה למיזוג זרוע האנרגיה שלה, שיכון ובינוי אנרגיה, עם פז, במהלך שבו שיכון ובינוי תקבל 58% ממניות החברה הממוזגת. השווי שהצעה זו גוזרת לשיכון ובינוי אנרגיה נראה גבוה, לאור העובדה שהחברה הגישה השבוע תשקיף להנפקת שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה, כשהשווי המדובר הוא כ־3.5 מיליארד שקל. העובדה ששיכון ובינוי מבצעת שני הליכים במקביל, גם מול פז וגם מול שוק ההון בהנפקה, עלולה להפריע לה במהלך.
גוף נוסף שהעביר הצעה למיזוג היא חברת האנרגיה ארקו, בשליטת אריק קוטלר, שמחזיקה במאות תחנות דלק בארה"ב ומעוניינת למזג בין שתי החברות שנסחרות בשווי דומה של 4 מיליארד שקל.
אחד המכשולים שעומדים בפני כל המתמודדים על השליטה בפז הוא העובדה שהחברה מחזיקה בבית הזיקוק באשדוד, שנחשב לנכס חיוני במדינת ישראל. משמעות הדבר היא שכדי לקבל היתר שליטה בפז, יצטרכו הרוכשים הפוטנציאליים לעבור שורת בדיקות בעלות אופי ביטחוני בידי רשויות המדינה. כדי לרכוש מעל 25% נדרשת אסיפת בעלי מניות והחלטה בפרק זמן של חודשיים במקביל לקבלת ההיתר, כך שמדובר בלוח זמנים קשה לביצוע.כפי שנחשף ב"כלכליסט", גם מוטי בן־משה ודור אלון שבשליטתו נמצאים בתמונה, והוא מנסה לרכוש את בית הזיקוק של החברה יחד עם מנכ"ל פז בעבר יונה פוגל ועם מנכ"ל בית הזיקוק בעבר מלאכי אלפר.
 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy