פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
לחברות הנפט היה יום רע מאוד - האם זה יעזור לסביבה ואיך זה ישפיע על התעשייה?
04/06/2021 14:25

זעזועים בקנה מידה היסטורי היכו אתמול בשתיים מחברות הנפט הגדולות בעולם: בית המשפט פסק כי של תפחית זיהום מהר משהתכוונה, ובאקסון הצליחו משקיעים אקטיביסטים להדיח דירקטורים ■ מה השלכות המהלכים? ■ שאלות ותשובות שני זעזועים בקנה מידה היסטורי היכו אתמול (רביעי) בתעשיית האנרגיה המסורתית – בשתיים מהשחקניות הגדולות ביותר של המגזר, המכונה Big Oil.

האחד נוצר בבית המשפט בהולנד, שכפה על רויאל דאץ' של (Shell) בפסיקה תקדימית להפחית את הזיהום שהיא מייצרת מהר משתיכננה. הזעזוע השני נוצר על ידי משקיע לא גדול ואקטיביסיטי, שמרד בהצלחה בענקית האמריקאית אקסון מוביל, ועשה מהפכה בדירקטוריון שלה, בשם יעדים סביבתיים. באותו יום אישרו גם בעלי המניות של שברון, חברת הנפט השנייה בגודלה בארה"ב, הצעה לקצץ בפליטות שגורמים מוצרי החברה.

בשני המקרים, זהו ניצחון למאבק בשינוי האקלים ולחסידי איכות הסביבה. ביל מקיבן, פעיל אמריקאי ידוע למען איכות הסביבה, אמר כי ההחלטות הן קו פרשת המים. הפסיקה נגד חברת של תשנה את כללי המשחק, לדבריו.
מה פסק בית המשפט בהולנד נגד חברת של?
רויאל דאץ' של היא חברת נפט ודלק הולנדית-בריטית, מהגדולות בענף, עם שווי שוק של 150 מיליארד דולר והכנסות של 180 מיליארד דולר ב-2020.
ביום רביעי פסק בית המשפט בהולנד כי עליה להפחית את הפליטות המזהמות שלה בהיקף גדול ובמהירות רבה משתיכננה. של הציעה להפחית פליטות גזי חממה ב-20% תוך עשור, ולהגיע לאפס פליטות נטו לפני 2050. בית המשפט פסק כי עליה להפחית אותן ב-45% ביחס ל-2019 עד סוף 2030.
הפסיקה ניתנה בעקבות תביעה של ארגון הסביבה ידידי כדור הארץ, גרינפיס, הארגון ההולנדי MilieuDefensie ו-17 אלף תובעים נוספים. התביעה טענה כי של "היתה מודעת במשך עשורים לנזק שהיא גורמת וכי פעלה באופן לא חוקי כאשר הרחיבה את הפעילות שלה בתחום הנפט". לדברי התובעים, הפרה של זכויות אדם והעמידה את רווחיה מעל חיי אדם ומצב כדור הארץ.
מה קרה בדירקטוריון אקסון מוביל?
באותו יום שבו ספגה של ההולנדית-בריטית את המהלומה, ניצחו משקיעים אקטיביסטים בצדו השני של האוקיינוס האטלנטי. 
אקסון מוביל  האמריקאית היא חברת הנפט הבורסאית הגדולה בעולם, למעט סעודי ארמקי, שרובה בבעלות ממשלת סעודיה. לאקסון שווי שוק של 250 מיליארד דולר והכנסות של 180 מיליארד דולר בשנה, והיא גלגול היסטורי של חברת סטנדרד אויל של ג'ון רוקפלר, מתחילת המאה ה-20. 
במהלך אסיפת המניות השנתית של אקסון, הצביעו בעלי המניות בעד החלפת לפחות שני חברי דירקטוריון בנציגים של משקיעים בעלי מצפון סביבתי. מי שיזם את המהלך היתה קרן גידור קטנה בשם Engine No.1, שלמרבה האירוניה מחזיקה ב-0.02% ממנית אקסון בלבד.
 
דה מרקר | דפנה מאור | 27.5.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy