פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
עסקת אנרגיה של 1.2 מיליארד שקל: כל מה שכדאי לדעת על המיזוג הענק
18/06/2021 13:56

משק אנרגיה שבשליטת הקיבוצים מקדמת עסקה בשווי של 1.2 מיליארד שקל לרכישת אחזקות הקיבוצים בדליה אנרגיה ■ דליה הקימה ומפעילה את תחנת הכוח הפרטית השנייה בגודלה בארץ ■ העסקה תהפוך את החברה המאוחדת לאחת חברות האנרגיה הגדולות בישראל

 שלושה חודשים לאחר כישלון הניסיון להנפיק את חברת דליה אנרגיה, היזמת והמפעילה של תחנת הכוח הפרטית השנייה בגודלה בישראל, עומדת דליה אנרגיה להיכנס לבורסה בדרך עקיפה — ולייצר בכך את אחת מחברות האנרגיה הקונוונציונלית והמתחדשת הגדולות בישראל ואת חברת האנרגיה של התנועה הקיבוצית. זאת, באמצעות אחת מעסקות המיזוג הגדולות שבוצעו בבורסה בשנים האחרונות.

 
חברת משק אנרגיה, שבשליטת שמונה ארגונים כלכליים של הקיבוצים, בוחנת עסקה שתכלול את רכישת האחזקות של משקי הקיבוצים בחברת דליה אנרגיה (40.7%) ואת פעילות הסחר בחשמל והחלוקה והאספקה של חשמל לקיבוצים תמורת הקצאת מניות בחברת משק אנרגיה. 
משק אנרגיה תחתור, כנראה, לצרף 60%–70% מבעלי מניותיה של דליה אנרגיה לעסקה, שנראה בשלב זה שאיש מבעלי המניות האחרים בדליה לא יתנגד לה.
 
העסקה צפויה לחזק את מעמדה של משק אנרגיה כחברת האנרגיה המובילה בתנועה הקיבוצית, שעליו היא מתמודדת עם חברות כמו דוראל ונופר — בין היתר, באמצעות רכישת פעילות שיווק האנרגיה של האגודה השיתופית — שרוכשת חשמל משתי תחנות הכוח הצמודות למתקני ההתפלה באשקלון ובשורק, ומוכרת אותם במחירים נמוכים ממחירי הרשת ל–250 קיבוצים.
פעילות זו מייצרת, לפי הערכות, רווח נקי של 7–8 מיליון שקל בשנה. הגדלת המעורבות של משק אנרגיה בשוק הקיבוצי תסייע לה להיכנס לפעילות של ניהול רשת החשמל של קיבוצים, כולל הקמת מתקני אגירה, ובעתיד סחר בחשמל בין קיבוצים; וכן נגישות טובה יותר לקרקעות ומאגרי מים, שניתן להקים עליהם מתקנים פוטו־וולטאיים בהליכים רגולטוריים קצרים יחסית.
הדבר יאפשר כניסה לתחום האגרו־וולטאי — כלומר, שילוב מתקנים פוטו־וולטאיים מעל גידולים חקלאיים, כמו מטעים וכרמים — שיגדיל את התשואה על הקרקע לקיבוצים. זה גם יאפשר למשק אנרגיה לצמוח, למרות הכוונה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להגביל את שטחי הקרקע שיוקצו למתקנים פוטו־וולטאיים חדשים ל–20 אלף דונם עד 2030.
 
דה מרקר | יורם גביזון | 13.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy