פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
פסיקת המחוזי מלמדת: החגיגה של חברות הגז היתה מוגזמת
18/06/2021 14:09

בית המשפט אמנם קבע כי אין טעם לדון בבקשה להשיב לצרכנים 42 מיליארד שקל ■ אבל השופטת הדגישה את חשיבות הגשת התביעה כדי להביא לשינוי ולהפחית מחיר החשמל שישלם כל תושב בישראל

 חברות הגז חגגו ביום שלישי — לאחר שבית המשפט המחוזי בלוד דחה את תביעת הענק שטענה שמחיר הגז הטבעי שמשלמת חברת החשמל למונופול הגז  - מופרז. אבל החגיגה שלהן היתה מוגזמת.

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, אמר כי "החלטת בית המשפט סותמת את הגולל על הטיעון המופרך וארוך השנים ביחס למחיר הגז הטבעי בישראל". הוא אפילו תיאר את הטיעונים של מגישי הבקשה לתביעה הייצוגית ככאלה שראויים "לטור פובליציסטי ולא לדיון משפטי".
השופטת אסתר שטמר כתבה אמנם שמגישי התביעה לא הצליחו להוכיח שהמחיר שגבה מאגר הגז תמר מחברת החשמל מופרז, ולכן אין טעם לדון בבקשה להשיב לצרכנים 42 מיליארד שקל. אבל השופטת הדגישה גם את חשיבות הגשת התביעה כדי "להביא לשינוי עמדה של המאסדרים ולהפחתת המחיר שישלם כל תושב בישראל עבור החשמל שהוא צורך". התביעה הזו הוגשה לפני מתווה הגז שהביא להקלה מסוימת במצב התחרות בין החברות — והיתה איתות גם לחברות וגם למקבלי ההחלטות שמימון חברות פרטיות על ידי חשבון החשמל של כולנו לא יעבור בשקט. לכן, השופטת גם לא חייבה את התובעים בהוצאות משפט.
 
ועם כל החגיגה של חברות הגז, כדאי לזכור שיומיים בלבד לפני שפורסמה ההחלטה, רשות התחרות קבעה שמאגר לווייתן הפר את מתווה הגז — שאותו היללה השופטת — וביטלה את סעיף הבלעדיות שחסם מתחרים בחוזה בין מאגר לווייתן לחברת החשמל. דלק קידוחים, למשל — שמחזיקה ב–45% מלווייתן — אמרה כי ההסכם שאליו התייחסה רשות התחרות בתוקף עד סוף יוני, ולכן אין להחלטה של הרשות השפעה מהותית על הכנסות החברה.
למעשה, ההפרה במאגר לווייתן בוצעה ומופסקת כשלושה שבועות לפני סיום החוזה, אבל סנקציות נגד החברות שביצעו את ההפרה — אין. רשות התחרות נהגה באופן דומה גם בקשר לצו המוסכם של החברות המחזיקות במאגר תמר, שקבע שכל אחת מהחברות תוכל למכור גז טבעי בנפרד. ההסכם הזה התקבל אחרי שנובל אנרג'י, שמפעילה את מאגר תמר, עשתה שרירים וסירבה להזרים גז לחברת החשמל אחרי ששותפות הרוב במאגר החליטו למכור לה גז במחיר נמוך יותר. גם שם עשתה רשות התחרות "נו, נו, נו" להתנהלות ביריונית, וחתמה את הפרשה בהסכם רפה בלי סנקציה משמעותית על ההפרות שמתגלגלות לכיס של כולנו. בית המשפט אמנם קבע שקשה להוכיח שמחיר הגז היה מופרז, אבל התמונה הכוללת של משק הגז צריכה עדיין להדאיג את כולם.
 
דה מרקר | ישראל פישר | 10.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy