פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
"הסכם בין ארה"ב לאיראן יביא לעליית מחירי הנפט - למרות הגידול בהיצע"
18/06/2021 14:15

בגולדמן זאקס טוענים כי הסכם גרעין חדש יביא להפחתת האי ודאות בשוק; לעומת זאת, אנליסטים אחרים סבורים כי המחירים יירדו בשל הגידול בהיצע הנפט

 הסכם בין ארה"ב ואיראן בנושא הגרעין עשוי להביא לעלייה במחירי הנפט, גם אם יוביל לגידול בהיצע - כך לפי דמיאן קורבאלין, שעומד בראש חטיבת מחקר האנרגיה בגולדמן זאקס. 

הדברים נאמרו בעוד שבווינה נמשכות השיחות בין איראן לשש המעצמות - ארה"ב, סין, רוסיה, צרפת, בריטניה וגרמניה - בניסיון להציל את ההסכם התקדימי מ-2015. בכירים בדיונים טוענים כי לא נרשמה התקדמות, ולא ברור מתי המו"מ יסתיים, וכתוצאה מכך נרשמה תנודתיות רבה במחירי הנפט. 
 
הסכם חדש יוביל להסרת הסנקציות שהוטלו על איראן. לפי קובאלין, גם באפריל מחירי הנפט עלו לאחר שבאופ"ק הודיעו כי בכוונתם להעלות בהדרגה את הייצור החל מהחודש הבא בחזרה לרמה של 350 אלף חביות ביום. 
"אופ"ק הכריזה על עלייה בייצור שהיתה גבוהה מהתחזיות של כולם, כולל שלנו, ובכל זאת היה ראלי במחיר והתנודתיות ירדה", אמר קורבאלין. "מדוע? כי העלמנו חוסר ודאות שהשפיע על השוק מאז השנה שעברה", הסביר בראיון ל-CNBC. לדבריו, ניתן לומר את אותו הדבר על הסיטואציה הנוכחית, שכן מספיקה הידיעה כדי להסיר חלק ניכר מחוסר הוודאות. "אם ההכרזה הזו תתפרסם בשבועות הקרובים, אז להערכתנו תתחיל עלייה מחודשת במחירים", ציין. 
 
עם זאת, אנליסטים רבים אחרים מחזיקים בדעה הפוכה, וסבורים כי הסכם חדש יוביל לירידת מחירים, לפחות בטווח הקרוב. כך למשל, במורגן סטנלי פרסמו הערכה שלפיה הגדלת היצוא האיראני תוביל ככל הנראה להגבלת מחיר נפט מסוג ברנט על 70 דולר לחבית, וכי הנפט ייסחר ברמות של 65-70 דולר במחצית השנייה של השנה. היום נסחרת חבית ברנט תמורת 71.4 דולר לחבית.
"ההערכה שלנו היא שהתגובה הראשונית להסכם פוטנציאלי תהיה ירידות לפרק זמן קצר", אמר האנליסט תאמאס וארגה מ-PVM Oil Associates. הוא הוסיף כי התחזית היא שמחירי הנפט מסוג ברנט יטפסו ל-80 דולר לחבית עד הרבעון הרביעי של 2021. עם זאת ציין כי יעבור עוד זמן עד שאיראן תחזור לייצא נפט, והביקוש העולמי עשוי להשתפר משמעותית עד אז. כמו כן, וארגה סבור כי ככל שיואץ קצב מתן החיסונים לקורונה, כך מחירי הנפט יעלו יותר.
 
כלכליסט | חדשות חוץ | 4.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy