פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 16.04.2024
האינטרנט צורך פחות אנרגיה ממה שאתם חושבים
02/07/2021 11:24

כיבוי מצלמת זום או העברה של שירות נטפליקס לצפייה ברזולוציה נמוכה יותר, לא חוסכים הרבה באנרגיה ■ אפילו התחזית על השפעת הביטקוין על הסביבה - מוגזמת, על פי ניתוח חדש

 ענקיות הטכנולוגיה ומאגרי המידע העצומים ותאבי האנרגיה שלהן אינם אויבי הסביבה כפי שלעתים מנסים לתארם. כיבוי מצלמת זום או העברה של שירות נטפליקס לצפייה בחדות נמוכה יותר לא חוסכים הרבה אנרגיה, בניגוד למה שרבים חושבים. אפילו ההשפעה החזויה של הביטקוין על הסביבה היא מוגזמת, על פי כמה חוקרים.

אלה הן המסקנות של ניתוח חדש של ג'ונתן קומי ואריק מסנט, שני מדענים בתחום הטכנולוגיה, השימוש באנרגיה והסביבה. שניהם חוקרים לשעבר במעבדה הלאומית לורנס ברקלי. קומי הוא אנליסט עצמאי ומסנט הוא פרופסור באוניברסיטת קליפורניה, קמפוס סנטה ברברה.
הניתוח של השניים פורסם ביום חמישי בכתב העת המדעי  Joule. לדבריהם, מטרת המאמר היא להזריק מנת מציאות לשיח הציבורי לגבי ההשפעה של הטכנולוגיה על הסביבה.
השניים אמרו כי הזינוק בפעילות דיגיטלית במגפת הקורונה תדלק את השיח ועורר אזהרות קודרות לגבי הנזק לסביבה. השניים מודאגים מהדרך שבה מסרים מוטעים ברשתות החברתיות יכולים להשפיע על התנהגות למדיניות.
טענות מוגזמות, אמרו השניים, נובעות בדרך כלל מכוונות טובות של חוקרים אך יש חוקרים שאינם מכירים את טכנולוגיית המחשוב שמשתנה תדירות – עיבוד, זכרון, אחסון ורשתות. התחזיות שהם עושים נוטות להעריך לא נכון את הקצב של טכנולוגיית חיסכון אנרגיה.
 
ההשפעה של סטרימינג על צריכת האנרגיה של הרשתות היא דוגמא אחת. ברגע שרשת מוקמת ופועלת, כמות החשמל שהיא משתמשת היא זהה בין אם מדובר בכמות גדולה של מידע או קטנה, ושיפורים תמידיים בטכנולוגיה מפחיתים את צריכת החשמל.
שני המדענים מצטטים מידע משתי מפעילות רשתות בינלאומיות, טלפוניקה וקוגנט, שדיווחו על נתוני השימוש באנרגיה ותנועת המידע במהלך 2020. טלפוניקה התמודדה עם זינוק של 45% במידע שעבר ברשתות שלה ללא גידול בשימוש באנרגיה. השימוש בחשמל בקוגנט נפל ב-21% למרות עלייה של 38% בנתונים.
"אנחנו משתמשים בשירותי מידע הרבה יותר ומזרימים הרבה מידע ברשתות", אמר קומי. "אך אנחנו מקבלים הרבה יותר יעילות מהר מאוד".
החוקרים הצביעו על מרכזי הדאטה של המחשבים. המרכזים הגדולים ביותר שמהם שואבים צרכנים ועובדים שירותים ותוכנות, צורכים כמויות עצומות של חשמל. מרכזי נתוני הענן האלה מופעלים על ידי חברות כמו עליבאבא, אמזון, אפל, פייסבוק, גוגל ומיקרוסופט. מ-2010-2018, עומס הנתונים שאוחסנו במרכזים האלה עלה ב-2,600% וצריכת האנרגיה גברה ב-500%. אך צריכת האנרגיה בכל מרכזי הדאטה עלתה בפחות מ-10%.
עם זאת, המדענים כן מודאגים מהביטקוין. "זאת הוט ספוט שזקוקה לפיקוח מקרוב, ועלולה להיות בעייתית", אמר מסנט. חוקרים באוניברסיטת קיימברידג' מעריכים כי חשבונות כריית ביטקוין אחראים על 0.4% מצריכת החשמל בעולם כולו, לעומת 1% שצורכים כל מרכזי הדאטה בעולם.
 
דה מרקר מתוך הניו יורק טיימס | סטיב לור | 25.6.21  
כתבה מקורית באתר הניו יורק טיימס

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy