פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
חשמל מזבל אורגני: באשכול מקימים מתקן בעלות 250 מיליון שקל
02/07/2021 11:26

הזוכה במכרז של המועצה יקבל מענק הקמה של 100 מיליון שקל, סובסידיה של 50 שקל לטון מהמדינה בשבע שנותיו הראשונות של המתקן - וימכור חשמל במחיר גבוה פי שלושה מהמחיר במכרזי רשות החשמל

 המועצה האזורית אשכול פירסמה מכרז להקמה והפעלה של מתקן לטיפול בפסולת אורגנית באתר דיה, שנמצא בין קיבוץ גבולות לקיבוץ צאלים. הזוכה במכרז, שייקבע בספטמבר 2021, יידרש להקים מתקן שיבצע טיפול מקדים, יוציא מתכות וחומרים לא אורגניים נוספים ויטפל ב-500 טון ביום של פסולת אורגנית שעברה מיון קודם לכן במתקן של חברת נגב אקולוגיה באתר דודאים.

הפסולת האורגנית תעבור טיפול באמצעות תהליך עיכול אנאירובי שיתבצע בריאקטורים. תוצרי תהליך העיכול, שיימשך 20 יום, הם גז מתאן שישמש להפקת חשמל בתחנת כוח שהספקה 6.3 מגה וואט וקומפוסט בהיקף מוערך של 38 אלף טון לשנה לדישון מטעים בלבד - לאחר שהפסולת האורגנית המעוכלת תעבור תהליך קומפוסטיזציה בתאי בטון אטומים.
הטיפול בקומפוסט עלול להיות אחת מנקודות התורפה במודל העסקי של היזם, משום שבשל איכותו הנמוכה ייתכן שהיזם יידרש לשלם כדי לשווק אותו. גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מציין שנקודת האיזון של הקומפוסט היא 0. שאריות המוצקים הלא אורגניים לאחר הטיפול האנאירובי ולאחר הקומפוסטיזציה יוטמנו בתאי הטמנה ייעודים באתר דיה. המפעל, שיוקם בהשקעה מוערכת של 250 מיליון שקל, יופעל על ידי הזכיין לתקופה של 25 שנה ובסופה יועבר למועצה.
המשרד להגנת הסביבה התחייב לתת לזכיין מענק הקמה של 100 מיליון שקל ורשות החשמל התחייבה לרכוש את החשמל שייוצר באתר בתעריף של 53.15 אגורות לקילו-ואט שעה, כלומר, במחיר גבוה פי שלושה מהמחיר מהמכרז האחרון של חשמל פוטו-ולטאי משולב באגירה. הזוכה יידרש להקים מתקן פוטו-וולטאי שהספקו 1.8 מגה-ואט לצרכיו העצמיים של הפרויקט. הזכיין יקבל גם תמיכה בסכום של 50 שקל לטון בשבע שנות ההפעלה הראשונות של הפרויקט, אולם ייקח על עצמו את סיכון הביקוש, כלומר את הסיכון שערים ויישובים אחרים לא יעבירו את הפסולת לאתר.
 
דה מרקר | יורם גביזון | 27.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy