פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
הפרדוקס של עליית מחירי הנפט
02/07/2021 11:32

הזהב השחור מפתיע עם עליות מתמשכות, מעט יותר משנה אחרי שהגיע לשפל ולמחיר שלילי; החזרה לפעילות המשק, יחד עם הרצון לחגוג ולטייל לאחר הסגרים הממושכים, מאיצים את הביקוש כך שמחיר של 100 דולר לחבית כבר לא נשמע מופרך

 שוק הנפט ממשיך להפתיע ולתעתע בשחקניו ו... כן, גם בנו, העוסקים בניתוחו ובמתן תחזיות לכיוונו. אמנם בסוף השבוע הייתה תנודתיות חריפה במחירי הנפט, אך אין ספק כי הזהב השחור מפתיע עם עליות מתמשכות. מחיר חבית אחת של נפט גולמי מהים הצפוני (WTI) "לא רואה ממטר" גם רף של 70 דולר.

אנו טוענים כי הביקוש לנפט ותזקיקיו ימשיך לגדול ולהתעצם. המחיר? זו כבר שאלה שתלויה רבות במה שיעשו חברות קרטל הנפט OPEC  ובנות בריתן. בשל כך, תנודתיות הנפט תגדל מאוד וכך גם השפעתו על שורה ארוכה של משתני מפתח כלכליים. אז מה עומד מאחורי התייקרות הנפט, בעולם שמקדם במשנה מרץ דווקא את תחליפיו - גז טבעי, אנרגיה מתחדשת ועוד? מסתבר כי לחו של הזהב השחור לא נס. בתור הסבר, קחו לדוגמא את שני המספרים הבאים: 539 ו-466. רק לפני שנה, בעיצומה של מגפת הקורונה, עמד לרשות ארצות הברית מלאי של 539 מיליון חביות נפט ליום. והנה השבוע, עמד מספר החביות על 466 מיליון ליום בלבד. ירידה של 14% בתוך שנה.
אין ספק כי ההשפעות של צמיחת הביקוש מחד, ומגבלות ההיצע והשינוע מנגד, מורגשים היטב בשוק הנפט. פתיחת הפעילות הכלכלית, תחילה בארצות הברית ובהמשך באירופה, גרמה להתאוששות מהירה של הביקוש למוצרים ושירותים. המפעלים החלו להצטייד בחומרי גלם ומשאבי ייצור על מנת להפעיל במהירות את המפעלים ופסי הייצור שהושבתו עד כה.
שימו לב לסוג של פרדוקס: חברות התעשייה החלו להגדיל את התפוקה כדי לענות לביקוש המתחדש ולמנוע לחצי מחירים, אך לצורך כך הן עצמן יצרו ביקוש גובר לנפט ולתזקיקיו. הנוזל התייקר ותרם לאינפלציה מהדלת האחורית של צד העלויות. זו לא תופעה חדשה לעולם שמתעורר ממיתון חריף שנכפה עליו ללא התרעה מוקדמת. ועדיין, על אף ההצטיידות, ההיצע תמיד מסתגל לביקושים החדשים בהדרגה. כל מי ש"נתקע" עם התחייבויות לרכישת נפט במחיר שלילי, והיה צריך להוציא כסף כדי "להיפטר ממנו", לא שוכח את זה. זה קרה לפרק זמן קצר מאוד – אך הזיכרון עדיין טרי. וכשעל צד ההיצע אמון ארגון קרטלי כמו אופ"ק, שהגדרת התחרותיות אינה בראש מעייניו, והמפיקות הגדולות הפועלות איתו כתף אל כתף, התאמת ההיצע לביקוש זהירה ואיטית עוד יותר. 
וכאן מגיע "השילוב המנצח" בין הביקוש הכבוש, זה שהתפרץ בעקבות ההתנעה המחודשת של הכלכלה הגלובאלית, לבין הביקוש העונתי, זה שקשור בעונת החגים, הנסיעות והחופשות. השילוב של היצע זהיר עם ההסתגלות חלקית והביקוש הכפול (כבוש ועונתי) עושה את העבודה, וזו הסיבה להתייקרות המהירה.
 
כלכליסט | רונן מנחם ומיטל בר דוד | 24.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy