פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
רשות החשמל מקדמת שינוי שעלול לייקר את חשבון החשמל הביתי ב-2.5%-3%
02/07/2021 11:34

השינוי קובע תעריף דיפרנציאלי בין שעות, אבל עלול להעביר עלויות מצרכנים גדולים למשקי בית | ח"כ אוריאל בוסו הגיש שאילתא דחופה לשרת האנרגיה קארין אלהרר בנוגע לפגיעה האפשרית בשכבות החלשות

 רשות החשמל יוזמת שינוי שעלול לייקר את החשמל לצרכנים ביתיים ולהוזילו לחלק מהצרכנים התעשייתיים, עקב שינוי תעריפים. השינוי, שפורסם בשימוע לפני כשבועיים, נקרא עדכון מקבצי שעות הביקוש (מש"בים), ומטרתו ליצור תעריף חשמל דיפרנציאלי, לפי עלות הייצור בכל שעה.

מטרתו המוצהרת של שינוי התעריף היא שמחיר החשמל ישקף נכונה את עלות השימוש בו, כאשר אין סבסוד בין מגזרים שונים. על פי מסמך השימוע, "בשוק משוכלל ללא הגבלות כלשהן, המחיר היה משתנה משעה לשעה, באופן שהיה משקף את הערך הכלכלי של ייצור החשמל באותה העת". המעבר למשק חשמל שרובו גז ומיעוטו חשמל סולארי, יוצר מצב שבו עלות אספקת חשמל בשעות הערב בחורף ובקיץ גבוהה משמעותית, פי 4.7 בחורף ופי 8.5 בקיץ.
הצריכה בשעות הערב היא מוטה למשקי בית, ולכן המהלך של רשות החשמל צפוי להוזיל את החשמל למי שלא צורך בשעות הללו, מה שמחייב הטלת עלות נוספת על שאר הלקוחות, בעיקר משקי בית. מאחר שמשקי הבית משלמים תעריף אחיד לכל שעה, מדובר בייקור של 2.5%-3% של תעריף הצריכה השוטפת.
"על פי קול קורא שמתפרסם בימים אלו מתכוונת הרשות לבצע התייקרות דרמטית בתעריף החשמל למשקי הבית" כתב ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) בשאילתא דחופה שהגיש לשרת האנרגיה קארין אלהרר. בוסו כתב שהתייקרות בשעות אחה"צ והערב תעמוד על 4%, וזאת בשונה מהערכת רשות החשמל. "מדוע תבוצע התייקרות זו לחלשים מול הוזלה לטייקוני המשק, החלטה שעלולה להוביל לפגיעה אנושה ומשמעותית בשכבות החלשות?!" כותב בוסו.
גם עסקי בילוי, שפועלים בעיקר בשעות הערב, עלולים להיפגע. רשויות מקומיות עשויות לשלם הרבה יותר על תאורות רחוב וכבישים בשעות הערב, אבל עלות זו עשויה להיות מקוזזת, ואף יותר מכך מהוזלת החשמל בשעות היום.
 
דבר | ארז רביב | 24.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy