פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
המגעים מול בן־משה נתקעו; פז בוחנת את פיצול בית הזיקוק
02/07/2021 11:36

מקורבים למו"מ לרכישת בית הזיקוק של חברת האנרגיה באשדוד מעריכים כי הסיכוי להבשלת העסקה מול בן־משה נמוך. היתרון של הפיצול, עבור פז, הוא עצירת הדימום הכבד שגורם בית הזיקוק, והפיכתה לחברה רווחית שתוכל לצמוח בתחום הקמעונאות

 חברת האנרגיה פז בוחנת את האפשרות לפצל את בית הזיקוק שלה לחברה נפרדת. כך נודע ל"כלכליסט". ברקע למהלך עומדים פערי המחיר בין פז, תחת ניהולו של ניר שטרן, לבין מוטי בן־משה, בעל השליטה בקבוצת רבוע כחול ובדור אלון, שניסה לרכוש את בית הזיקוק. גורמים המקורבים למגעים בין הצדדים מעריכים כי הסיכוי שהמשא ומתן עם בן־משה יבשיל לכדי עסקה נמוך מאוד. לפני כחודש חשף "כלכליסט" כי בן־משה הוא הגורם העסקי שחבר למנכ"ל פז לשעבר, יונה פוגל, ומבקש לרכוש את בית הזיקוק של החברה. 

בית הזיקוק באשדוד הוא עול על צווארה של פז שקיבלה במהלך 2020 החלטה אסטרטגית למכור אותו. פז הפסידה 366 מיליון שקל בשנת 2020 ומרבית ההפסד היה נעוץ בתוצאות בית הזיקוק באשדוד, שהסב הפסד של 665 מיליון שקל, מתוכם 284 מיליון שקל בגין ירידת ערך והשאר בגין הפסדים שוטפים בבית הזיקוק. בנטרול השפעת בית הזיקוק הייתה פז רושמת רווח נקי של 299 מיליון שקל. רשת yellow שבבעלות פז הציגה בשנת הקורונה שיא מכירות שנתי שעומד על קרוב למיליארד שקל, דבר שהבליט עוד יותר את הנטל שמהווה בית הזיקוק המדמם על פז. 
 
מתמקחים על המחיר 
כמה גופים התעניינו ברכישת בית הזיקוק, אך המגעים לעסקה התקדמו בעיקר מול קבוצת בן־משה. עם זאת, נכון להיום כאמור, המשא ומתן עדיין לא הבשיל בשל פערי מחיר בין הצדדים וההערכה היא, כאמור, כי הוא לא יבשיל לכדי הסכם. פז דרשה במגעים 2 מיליארד שקל עבור בית הזיקוק, מחיר שאליו ירדה מדרישה גבוהה יותר, אולם, ככל הידוע, פוגל ובן־משה מדברים על מחיר נמוך בהרבה של כ־1.5 מיליארד שקל. הסיטואציה הזו חייבה את פז לבחינה מחודשת של מהלכיה, ולכן החליטה לבחון כעת את פיצול בית הזיקוק. 
מדובר במהלך שלמעשה ינתק את בית הזיקוק מפז ויהפוך אותו לחברה נפרדת לחלוטין אשר מניותיה יחולקו, במהלך של ספין־אוף, כסוג של דבידנד לבעלי המניות, מהלך שלשם ביצועו תיאלץ פז להכין תשקיף לרשות לניירות ערך. ככל שהמהלך יבשיל, מדובר בתהליך מורכב שצפוי לארוך כמה חודשים. היתרון שבמהלך, מבחינת פז, הוא עצירת הדימום הכבד שגורם בית הזיקוק לחברה והפיכתה של פז — ללא בית הזיקוק — לחברה רווחית שתוכל לצמוח בעולם הקמעונאות באמצעות רכישת רשתות כמו, למשל, הרכישה של סופר יודה תמורת 170 מיליון שקל, שאותה השלימה פז במאי האחרון.
 
כלכליסט | גולן חזני | 23.6.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy