פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
מאגר תמר יוזיל את עלות הגז לחברת החשמל
06/07/2021 20:03

החוזה בין חברת החשמל ומאגר תמר יוארך עד שנת 2030, מחיר הבסיס של הגז ירד ב-25% ומחיר יחידת חום מעבר לבסיס ירד אל מתחת ל-4 דולר | חברת החשמל צופה חיסכון מצטבר של מאות מליוני שקלים לציבור

חברת החשמל ומאגר תמר הודיעו: החוזה יוארך עד שנת 2030, המחיר יקוצץ. סך עלות הרב שנתית תעודכן בכ-2.2 מיליארד דולר לכ-5.6 מיליארד דולר בסך הכל. מחיר הבסיס ירד ביותר מ-25% ואילו כל רכש נוסף יעשה במחיר הנמוך מ-4 דולר ליחידת חום. חברת החשמל צופה חיסכון מצטבר של מאות מליוני שקלים לציבור כתוצאה מכך. 

חברת החשמל דיווחה היום ( ראשון) על משא ומתן מתקדם בקשר עם רכש הגז ממאגר תמר. על פי ההסכמות במו"מ, החברה רשמה הישג: המחיר יופחת בהתאם למסגרת החוזה המקורי בסכום המקסימלי של 25%. כלומר, מכ-6.4 דולר ליחידת חום כיום, לסביבות 4.5 דולר. במקביל, כל רכש נוסף של גז, מעבר לכמות המתחייבת בחוזה, תימכר במעט פחות מ-4 דולר ליחידת חום. החברה צופה חיסכון של מאות מליוני שקלים לציבור כתוצאה מכך ומציינת כי בסוף שנת 2024 מחיר הבסיס בחוזה יוכל להשתנות שוב, ב-10% לשני הכיוונים, שינוי שיחול 6 חודשים מאוחר יותר מאשר נקבע בחוזה המקורי.
 
יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל: "ההיסטוריה של הסכמי הגז בישראל, שוזרת בתוכה עקרונות שבסיסם בביטחון אנרגטי, פתיחת המשק לתחרות ויציבות באספקת חשמל. עכשיו, נוסף לכך הישג לחברת החשמל שקבעה מחיר נמוך וטוב יותר לטובת הציבור בישראל, מדובר במהלך כלכלי ברמה הלאומית, אשר יתרום באופן ישיר להורדת יוקר המחייה ולצמיחה במדינת ישראל, המשוועת לכך". 
 
משותפות תמר נמסר: "במציאות של תחרות בשוק הגז הטבעי, אנו גאים ושמחים על הבחירה של חברת החשמל להגדיל את הכמות שתירכש ממאגר תמר (מתוך הכמות החוזית המובטחת לה בהסכם תמר) ולהאריך את ההסכם עם מאגר תמר בהיקף העולה על 2.2 מיליארד דולר עד סוף 2030".  
 
ההסכם החדש מגדיל את רכש הגז של חברת החשמל ממאגר תמר בלפחות 16 BCM (מיליארד מטרים מעוקבים). בשותפות מציינים כי רכש גז ממאגר תמר, מאפשר הקדמת הכנסות ממסים למדינה משום שרק מאגר זה החל לשלם את היטל רווחי היתר (מס ששינסקי) אשר מועבר לקרן אזרחי ישראל.
 
דבר | ארז רביב | 4.7.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy