פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
קצא"א מגיבה לעתירה נגד צינור הנפט לאמירויות: "הסיכון לזיהום מפרץ אילת – אפסי"
25/07/2021 14:18

החברה הממשלתית טוענת שהזמינה סקר סיכונים, ממנו עולה כי הסיכון לדליפת נפט הוא לכל היותר "אחת ל-1111 שנים". עוד טוענים שם, כי גורמי המקצוע במשרד החוץ סבורים שהפרת ההסכם "תפגע במימוש הסכמי אברהם וביחסים הנרקמים בין ישראל למדינות המפרץ"

 חברת קצא"א טוענת כי הסיכון לזיהום מפרץ אילת כתוצאה מכך שעשרות או מאות מיכליות נפט יפקדו אותו, לאור ההסכם שחתמה עם החברה רד מד מהאמירויות, הינו "אפסי". החברה הממשלתית הגישה הבוקר (ב') לבית המשפט העליון את תשובתה לעתירת ארגוני הסביבה נגדה, ובה נטען כי היא נוקטת באמצעי בטיחות העומדים בתקנים בינלאומיים מחמירים וכי היא "ערוכה לכל אירוע".

עתירת ארגוני הסביבה (החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול) הוגשה לבג"ץ לפני כחודשיים וחצי. הארגונים טענו כי ההסכם לשינוע נפט אינו תקף מאחר שלא אושר על ידי הממשלה, כפי שנטען שהחוק מחייב. בנוסף ביקשו הארגונים צו ביניים שיאסור על קצא"א לשנע נפט לפי ההסכם. צו כזה לא ניתן למעשה רק כעת מוגשת התגובה.
לפי קצא"א, כל הטענות המופנות נגדה הן "משוללות יסוד ומופרכות", אינן מבוססות על עובדות ונועדו לצייר תמונה מעוותת אחת שכל מטרתה היא סגירת נמל קצא"א באילת, מתקן בעל חשיבות אסטרטגית וגיאו-פוליטית למדינת ישראל, ולהביא לביטול ההסכם. 
לטענת קצא"א בתשובה, היא מחויבת לשמירה על איכות הסביבה, כך עשתה במהלך כל שנות פעילותה, והיא ערוכה לפעילות הצפויה בכלל ובנמל אילת בפרט. לטענתה, היא הזמנה סקר סיכונים שתוצאותיו אישרו כי "הסיכוי שתתרחש פגיעה קשה שתביא לאובדן מלא של כל תכולת המכלית או פגיעה במעטפת ואובדן תכולה משמעותי הוא פעם ב-366,300 שנים!! הסיכון של דליפה לא משמעותית הוא אחד ל-24 שנה. באירוע נדיר זה, הדלף יאגר, לא יגיע לים ולא תיגרם פגיעה סביבתית או זיהום ים כלל. ההסתברות לדליפה בצנרת המובילה דלק לאניה היא אחת ל-1,111 שנה", נטען. 
עוד טוענת קצא"א, כי מיד לאחר החתימה על מזכר ההבנות, בחודש אוקטובר 2020, וטרם החתימה על הסכם מחייב, פנתה החברה מיוזמתה למשרד להגנת הסביבה ודיווחה כי החל ממחצית שנת 2021 צפוי גידול מינורי והדרגתי במספר המכליות שיפקדו את נמל אילת. קצא"א ביקשה למנות צוות ייעודי משותף לשם גיבוש תוכנית מעודכנת המותאמת לפעילות הצפויה. צוות כזה הוקם מיד, ומאז אוקטובר 2020 מתקיים דיאלוג מתמשך בין החברה לבין הדרג המקצועי במשרד להגנת הסביבה, על מנת להבטיח את המשך פעילותה של החברה תוך שמירה קפדנית על ערכי הגנת הים והסביבה. לפי החברה, הטענות שמעלים הארגונים בנוגע לאירועי זיהום ים מתבססות על מידע ישן ולא רלוונטי. הארגונים, נטען, מתעלמים מהפעילות הענפה המתקיימת בנמל עקבה הסמוך, אותו פוקדות בשנים האחרונות מעל מאתיים מכליות נפט מדי שנה. בעשור האחרון בלבד, פקדו אותו יותר מ- 2,150 מכליות, זאת ללא דיווח על אירועי זיהום שפגעו בסביבה. 
 
כלכליסט | ענת רואה | 19.7.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy