פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
המו"מ עם בן משה לא צלח: פז הולכת לפיצול בית הזיקוק
25/07/2021 14:23

פז אישרה הבוקר בדיווח לבורסה את חשיפת כלכליסט מלפני חודש: המו"מ עם מוטי בן משה למכירת בית הזיקוק לא הבשיל לעסקה בשל פערי מחיר, והחברה פועלת לפיצול בית הזיקוק שלה. ברקע: 3 הצעות להשתלטות על פז עדיין נידונות בדירקטוריון

 קבוצת פז דיווחה הבוקר לבורסה כי התהליך למכירת בית הזיקוק מוצה ובמקום זאת החברה תקדם תוכנית לפיצול בית הזיקוק לפז: דירקטוריון החברה החליט כי ההנהלה תכין תוכנית לפיצול בית הזיקוק ותביאה לאישור הדירקטוריון. 

כבר לפני כחודש חשף כלכליסט כי המו"מ בין פז לבין מוטי בן משה, בעל השליטה בקבוצת רבוע כחול ובדור אלון, שניסה לרכוש את בית הזיקוק, עלה על שרטון בשל פערי מחיר בין הצדדים. בידיעה האמורה נחשף כי פז בוחנת במקום זאת את האפשרות לפצל את בית הזיקוק שלה לחברה נפרדת. גורמים המקורבים למגעים בין הצדדים העריכו בשעתו כי הסיכוי שהמשא ומתן עם בן־משה יבשיל לכדי עסקה נמוך מאוד. קודם לכן חשף כלכליסט כי בן־משה הוא הגורם העסקי שחבר למנכ"ל פז לשעבר, יונה פוגל, וביקש לרכוש את בית הזיקוק של החברה.
פז דרשה במגעים 2 מיליארד שקל עבור בית הזיקוק, מחיר שאליו ירדה מדרישה גבוהה יותר, אולם, ככל הידוע, פוגל ובן־משה דיברו על מחיר נמוך בהרבה של כ־1.5 מיליארד שקל. הסיטואציה הזו חייבה את פז לבחינה מחודשת של מהלכיה, ולכן החליטה לבחון כעת את פיצול בית הזיקוק.
בית הזיקוק באשדוד הוא עול על צווארה של פז, שקיבלה במהלך 2020 החלטה אסטרטגית למכור את העסק. פז הפסידה 366 מיליון שקל בשנת 2020 ומרבית ההפסד היה נעוץ בתוצאות בית הזיקוק באשדוד, שהסב לה הפסד של 665 מיליון שקל, מתוכם 284 מיליון שקל בגין ירידת ערך והשאר בגין הפסדים שוטפים. בנטרול השפעת בית הזיקוק הייתה פז רושמת רווח נקי של 299 מיליון שקל.
רשת yellow שבבעלות פז הציגה בשנת הקורונה שיא מכירות שנתי שעומד על קרוב למיליארד שקל, דבר שהבליט עוד יותר את הנטל שמהווה בית הזיקוק המדמם על החברה. ללא קשר למו״מ למכירה ולפיצול המסתמן, בשבוע שעבר אירעה תקלה בבית הזיקוק אשר השביתה חלק מפעילותו ופגעה בכושר הייצור שלו. עם זאת, כיוון שלפז מלאים, לא צפוי מחסור כלשהו בשוק והתקלה צפויה להיפתר בתוך שבוע. 
הפיצול הוא מהלך שלמעשה ינתק את בית הזיקוק מפז ויהפוך אותו לחברה נפרדת לחלוטין אשר מניותיה יחולקו והיא תיסחר בבורסה, במהלך של ספין־אוף, כסוג של דבידנד לבעלי המניות, מהלך שלשם ביצועו תיאלץ פז להכין תשקיף לרשות לניירות ערך. גם אם אכן המהלך יבשיל, מדובר בתהליך מורכב שצפוי לארוך כמה חודשים. 
ללא פעילות בית הזיקוק תהפוך פז לחברה רווחית שתוכל לצמוח בעולם הקמעונאות באמצעות רכישת רשתות כמו, למשל, הרכישה של סופר יודה תמורת 170 מיליון שקל, שאותה השלימה החברה במאי האחרון.
במקביל מנהלת פז מגעים בנוגע לשלוש הצעת לרכישתה – הצעת קבוצת משקיעים בראשות לאומי פרטנרס, הצעת שיכון ובינוי והצעת רשת הקמעונאות פרשמרקט. כיוון שתהליך הפיצול צפוי לארוך מספר חודשים, ככל שאחד המציעים ישתלט על פז, הוא יוכל לבחור אם לעצור את התהליך.
 
כלכליסט | גולן חזני | 18.7.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy