פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
תשכחו מנפט: כך הופכת סעודיה למעצמה של השקעות בכלי רכב
09/08/2021 13:09

סעודיה הרוויחה השבוע 20 מיליארד דולר מהנפקת יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית לוסיד מוטורס. אבל זה לא הכל: המדינה ביצעה שורת השקעות נועזות בתחום הרכב החשמלי, שיכולות להעיד על האופי המקומי. קחו את מקלארן כדוגמה.

 בתחילת השבוע התרחש אירוע חשוב עבור יצרניות הרכב החשמלי: המסחר במניות לוסיד מוטורס האמריקאית החל.

לוסיד מוטורס היא עוד חברה בשרשרת של יצרניות רכב אמריקאיות שקמות בתוך פרק זמן קצר יחסית, מגייסות הון בכמויות מרשימות, יוצאות להנפקות ורק בשלב מאוחר יותר מתחילות להרכיב רכבים. בחלק מן המקרים הניסיון כלל לא עולה יפה.
במקרה של לוסיד מוטורס, שפיטר רולינסון, מייסד החברה, כיהן בעברו כסמנכ"ל טכנולוגיות אצל המתחרה הוותיקה טסלה - אפשר לומר שיכולת הגיוס שלה היתה מרשימה עוד לפני שהיצרנית בכלל היתה קיימת.
המרוויחה העיקרית מההנפקה של בלוסיד מוטורס, עם 20 מיליארד דולר רווח על הנייר אחרי זינוק של 11% במניית החברה ביום המסחר הראשון בנאסד"ק - היא לא אחרת מאשר סעודיה.
הרומן הלא הגיוני של סעודיה, מעצמת נפט במפרץ הפרסי, ולוסיד מוטורס האמריקאית החל בשנת 2018, והכוכבת העיקרית בו היתה PIF, קרן ההשקעות הציבורית של הממשל הסעודי. PIF הוקמה בשנת 1971 על ידי הממשל הסעודי במטרה "לספק תמיכה פיננסית לפרויקטים ממשלתיים עבור העם הסעודי". בפועל, מדובר באחת מקרנות ההשקעות העשירות ביותר בעולם, שקיימה בעבר מגעים להשקיע גם בטסלה.
בשנת 2018, לפני גל ההנפקות הנוכחי ולפני שיצרניות הרכב חשבו ברצינות על מעבר לחשמל, לוסיד נאבקה על קיומה, במיוחד לאור איום הולך וגובר מצד יצרנית הרכב האחת שכן הצליחה באותה עת לייצר מכונית חשמלית: טסלה. באותה עת לוסיד, שנמצאה על הקרשים, חיפשה משקיע גדול, ו-PIF הסכימה להשקיע סכום נאה של כמיליארד דולר בלוסיד מוטורס.
ההשקעה של PIF הרימה בשעתו לא מעט גבות, במיוחד לאור העובדה שערב הסעודית היא יצרנית נפט, ולוסיד היא יצרנית של חלומות שככל הנראה תיפול. אבל הממשל הסעודי נתן גב חזק, ומאז סעודיה רק הגדילה את אחזקותיה בלוסיד מוטורס, עד שהגיעה לנתח של 62% ממניותיה בהשקעה כוללת של 2.9 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדה שהשבוע לוסיד מוטורס הביאה ל-PIF רווח של 20 מיליארד דולר, מדובר בהשקעה נבונה.
 
כלכליסט | תומר הדר | 30.7.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy