פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
מסלים הסכסוך בין בעלי המניות בתחנת הכוח דוראד
06/09/2021 17:54

המצדדים בהקמת דוראד 2, קצא"א, אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון, מנסים לעקוף את המתנגדים — זורלו הטורקית ואדלטק. לטענתם, אין צורך באישור כל בעלי המניות, כי התחנה תוקם בעיקר ממקורות עצמיים. אסיפה בסוף יולי, שלא הושג בה רוב, לא דווחה לבורסה

 עימות חדש פרץ בין בעלי המניות בתחנת הכוח דוראד. זורלו הטורקית וחברת אדלטק, שבבעלות משפחת אדלסבורג, מתנגדות להחלטה להוציא לדרך את פרויקט תחנת הכוח דוראד 2 – החלטה שבה תומכות אלומיי קפיטל, שבשליטת שלמה נחמה ורן פרידריך, וקבוצת לוזון של עמוס לוזון.

ב־2014 קיבלו כלל בעלי המניות בדוראד החלטה לבחון את האפשרות להרחיב את תחנת הכוח הקיימת. פרויקט זה, שכונה דוראד 2 או הרחבת דוראד, הוערך בשעתו ביותר מ־600 מיליון דולר, ובמסגרתו ביקשו להתקין טורבינת ענק, המסוגלת לספק 600–700 מגה-ואט נוספים לצד התחנה הקיימת, המספקת כ־860 מגה־ואט. ב־2017 אף דווח כי יזמי דוראד מנהלים מגעים עם חברות בינלאומיות, ובהן סימנס, GE ואלסטום, לרכישה עתידית של טורבינה.
אולם, בשנת 2019, בסמוך לדיווחים על סכסוך בין בעלי המניות בדוראד, הודיעו שתיים מבעלות המניות בתחנה, זורלו אנרגיה (18.75%) ואדלקום (25%), כי בעקבות הסכסוך אין להן עניין בהמשך בחינת האפשרות להרחבת תחנת הכוח. מנגד, ניצבו בעלי המניות שדחפו לקידום הפרויקט, ובראשם קצא"א (המחזיקה באמצעות חברת שתא"א ב־37.5% בדוראד), קבוצת לוזון יזמות ואנרגיה, ואלומיי קפיטל שבשליטת שלמה נחמה (המחזיקות במשותף ב־18.75% מדוראד, באמצעות חברת דורי אנרגיה).
למרות הודעתן של זורלו ואדלקום, ולמרות שהוראות תקנון החברה מורות כי הגדלת כוח הייצור של התחנה מחייבת אישור של כל בעלי המניות — המשיכו קצא"א, לוזון ואלומיי לקדם את התוכנית להרחבת התחנה, מתוך ראייה כי הוצאת הפרויקט לפועל תניב לשותפות מיליארדי שקלים. תוכנית הקמת התחנה הופקדה לאישור הוועדה הלאומית לתשתיות, אבל עוכבה בינואר השנה.
על מנת למנוע השקעת כספים נוספים בפרויקט שהיא מתנגדת לו במישור העקרוני, דרשה זורלו אנרגיה במהלך 2019 לכנס אספת בעלי מניות, שעל סדר יומה החלטה בשאלה אם לתכנן ולהקים את דוראד 2. החלטה, שכאמור, דורשת הסכמה של כל בעלי המניות. דירקטוריון החברה, שנשלט בידי קצא"א, לוזון ואלומיי, סירב לכנס את האסיפה, ונדרש הליך משפטי בבית המשפט המחוזי, שחייב אותו לכנסה.
ב־27 ביולי האחרון כונסה אספת בעלי המניות, וכצפוי, ההחלטה על תכנון והקמת דוראד 2 לא השיגה את הסכמת כלל בעלי המניות, וזאת לאור התנגדות זורלו אנרגיה ואדלקום.
בחברות זורלו ואדלקום סבורים כי התנגדות משמעותה מניעת הקמת התחנה והוצאתה לדרך, שכן מבחינת התקנון נדרשת הסכמת כל בעלי המניות, וגם משום שהקמת דוראד־2 מחייבת שינוי בהסכמי המימון של התחנה — מהלך נוסף המחייב אישור של כל בעלי המניות. אלומיי קפיטל וקבוצת לוזון, סבורים אחרת. הם טוענים כי התחנה תוקם בעיקר ממקורותיה העצמיים של דוראד, ולכן אין צורך באישור מלוא בעלי המניות. בכל אופן וייתכן שבשל כך, לא דיווחו שתי החברות הציבוריות לבורסה על ההחלטה.
 
כלכליסט | גולן חזני | 22.8.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy