פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
ועדת אדירי קוראת להרחיב את חיפושי הגז; המשרד להגנת הסביבה ומומחי אקלים מתנגדים
27/09/2021 13:38

משרד האנרגיה חותר להגדיל את היקף חיפושי הגז החדשים ביחד עם הגדלת מכסות היצוא, כל עוד הביקוש העולמי לגז נמצא בעלייה | ארגוני הסביבה וחוקרים: כבר מאוחר מדי להרוויח משמעותית ממאגרים חדשים, ומיתון משבר האקלים מחייב ויתור עליהם

ועדת אדירי 2 תומכת בחיפושי גז חדשים והרחבת היצוא, המשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים מתנגדים: מפגש שיתוף ציבור לגורמים שהגישו התייחסויות בכתב סביב מסקנות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל ("ועדת אדירי 2") התקיים אתמול (ראשון). לפי מסקנות הוועדה, שבה מיוצגים 8 משרדי ממשלה בריכוזו של מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי,  על המדינה לעודד חיפושי גז חדשים בשטח הימי של ישראל תוך הגדלה של מכסות היצוא ואף מתן עידוד כלכלי למחפשים.

המשרד להגנת הסביבה מתנגד למסקנות הללו, ולפי עמדתו "התועלת הכלכלית הישירה בטווח הקצר מחתימה על עסקאות למכירת גז לאירופה ברורה. עם זאת, היא לא מביאה בחשבון את הסיכונים הסביבתיים והכלכליים כתוצאה מפיתוח תעשייה מזהמת בתחומי ישראל, כמו גם את ההיבט המוסרי והערכי הכרוך בכך".
בשל הגבלות הקורונה, המפגש נערך תחת כיפת השמיים, וריכז בתוכו את הגורמים הבולטים בעיצוב מדיניות משק האנרגיה בישראל, בהם נציגי המחזיקים במאגרי הגז הקיימים, רגולטורים לשעבר, ארגוני סביבה ופעילי מחאת הגז.
יוני ספיר מעמותת "שומרי הבית" קרא לעצם הדיון "הזיה שלא צריכה להתקיים", משום שעידודם של חיפושי הגז כיום מנוגד לקריאות גופים בינלאומיים לחדול מחיפושים נוספים של מקורות דלקי מחצבים מזהמים כמו נפט וגז.
"התפיסה של גז פוסילי כדלק מעבר היא תפיסה מיושנת ומנותקת", אמר ניב מאירסון, רכז קשרי ממשלה בארגון מגמה ירוקה. "ה-IPCC, סוכנות האנרגיה הבינלאומית, המחקר האקדמי וגופים מקצועיים נוספים אומרים בבירור שכדי שיהיה לנו סיכוי למנוע קטסטרופה אקלימית, חייבים להשאיר את רוב עתודות הגז והנפט בעולם באדמה".
אדירי טען: "ההשפעה של גז מבחינה אקלימית היא מאוד חיובית. סבורים שיצוא גז מועיל סביבתית". ככל הנראה, אדירי נסמך על כך שהתשתית הישראלית היא חדשה ונמוכת דליפות, לעומת מדינות כמו ארצות הברית ורוסיה, שבהן יש דליפות גז רבות שמגבירות את אפקט החממה, כשכל גז שדולף לאוויר לא מתורגם לתועלת אנרגטית.
 
דבר | ארז רביב | 19.9.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy