פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
לא רק בנפט: משבר האנרגיה הגיע לאלומיניום, עם מחיר שיא של 13 שנים
15/10/2021 11:08

שווי המתכת עלה ל-3,064 דולר לטון, השיעור הגבוה מיולי 2008; מחיר הצריכה לייצור האלומיניום - שעה של אנרגיה, כמות המספיקה לצריכת בית ממוצע בבריטניה ל-3 שנים; בגודלמן זאקס צופים המשך עלייה במחירים, כשברקע סין תגרום להאטה בייצוא ולמחסור עולמי מחיר האלומיניום טיפס לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2008 על רקע משבר האנרגיה המעמיק, שמצמצם את מלאי המתכת המשמשת בייצור שלל דברים, החל מפחיות בירה ועד למכשירי אייפון.

 בתעשייה אוהבים להתבדח שאלומיניום היא למעשה "חשמל מוצק", זאת מכיוון שייצור של טון אלומיניום דורש 14 מגהוואט - שעה של אנרגיה, כמות המספיקה לצריכה של בית ממוצע בבריטניה למשך שלוש שנים. יתרה מכך, אם תעשיית האלומיניום העולמית המייצרת 65 מיליון טון בשנה הייתה מדינה, היא הייתה מדורגת כצרכנית החשמל החמישית בגודלה בעולם. 

לכן אלומיניום הפך לאחד היעדים הראשונים במאמצי הממשלה הסינית לצמצם את צריכת האנרגיה בתעשיות. עם זאת, גם בלי קשר למשבר האנרגיה הנוכחי, בסין הציבו מגבלה נוקשה על תפוקה עתידית שתביא לסיום שנים של התרחבות אגרסיבית ועלולה להוביל למחסור עולמי. עליית מחירי האנרגיה באירופה ובאסיה פירושה שיש סיכון לעוד צמצומים בייצור, וחלק מהמשקיעים כבר מהמרים שהמחירים יעלו עוד במידה ניכרת.
מחיר האלומיניום עלה ביום שני ב-3.3% ל-3,064 דולר לטון בבורסת המתכות בלונדון (LME), המחיר הגבוה ביותר מאז יולי 2008. מחיר הנחושת עלה ב-1.8%, אבץ טיפס ל-3,230 דולר לטון לאחר שהמחיר עלה ב-2.5%. 
השבוע יתקיים בלונדון הכנס השנתי של LME, בו ישתתפו בכירי עולם המתכות. במקביל, הלחץ המופעל על תעשיית האלומיניום ממשיך להצטבר: המועצה הלאומית של סין הודיעה ביום שישי כי תאפשר למחירי האנרגיה לעלות, זאת בניסיון להקל על המשבר המחמיר שמצמצם את המלאים. 
זאת ועוד, בהולנד, יצרנית האלומיניום אלדל (Aldel) מתכוונת להתחיל השבוע לצמצם בייצור בשל מחירי החשמל הגבוהים, כך לפי דיווח ברשות השידור ההולנדית. "מספר מפעלי אלומיניום בסין נמצאים בצמצומים ונראה שהייצור במדינה כבר הגיע לשיא שלו, לפחות בטווח הקרב", הגיב מארק הנסן, מנכ"ל חברת המסחר הלונדונית Concord Resources. להערכתו, בשל המחסור בשוק והצורך לתמרץ השקעות בייצור חדש מחוץ לסין, המחירים עלולים לטפס ל-3,400 דולר לטון ב-12 החודשים הקרובים.
ההערכה בקרב האנליסטים היא כי בשלב הבא תירשם ירידה בייצוא הסיני, זאת לנוכח הירידה בייצור לצד העלייה בביקוש המקומי. האנליסטים בגודלמן זאקס אף ציינו כי הממשלה הסינית קרוב לוודאי שתבטל את החזר המע"מ על ייצוא אלומיניום במטרה להאט את זרימת המתכת מחוץ לגבולות שלה. מהלך זה בשילוב עם העובדה שסין ממשיכה לייבא כמויות גדולות של אלומיניום יוביל קרוב לוודאי למחסור עולמי ולזינוק במחירים.
 
כלכליסט | חדשות חוץ | 12.10.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy