פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
עימות פוליטי מונע את פתרון משבר האנרגיה הגדול בסין
15/10/2021 11:10

סין זקוקה נואשות לפחם לתעשיית החשמל והפלדה שלה. אוסטרליה היא יצואנית הפחם הגדולה בעולם, אלא שהסכסוך שפרץ בין השתיים והחרם הסיני שהוטל בעקבותיו על פחם אוסטרלי מעצימים את משבר האנרגיה החמור בתולדות סין

 באוקטובר שעבר למדה אוסטרליה מהתקשורת העולמית, כי סין תחדל לייבא את הפחם שלה. זה היה צעד חריג ומשמעותי שפגע בן רגע ברכיב מרכזי בתעשיית האנרגיה של שתי המדינות ובסחר בשווי 14 מיליארד דולר בשנה. בשבוע שעבר, חרף האיסור, סין החליטה להשתמש במיליון טונות פחם שנתקעו מאז בנמלי המדינה, כדי להתמודד עם המחסור באנרגיה.

המשבר בין המדינות החל כשאוסטרליה קראה לפתוח בחקירה בינלאומית לגבי מקורות הקורונה. סין הגיבה בעוצמה שהתפתחה למשבר הומניטרי, כאשר 70 ספינות משא מאוסטרליה, ועליהן מטעני פחם ו־1,400 אנשי צוות, נלכדו בחופיה. חלק מהספינות הופנו בסוף לנמלים ביפן ובדרום קוריאה. אחרות, שמצאו את עצמן תקועות למעלה מ־200 יום בלימבו דיפלומטי, הורשו לבסוף לפרוק את מטענן בסין. הודו רכשה כשני מיליון טונות מהפחם הזה במחיר מוזל, ואילו השאר נמצא כעת בשימוש של סין. זאת, מבלי שהוסר החרם ובשעה שסין זקוקה נואשות לפחם תרמי, (לייצור חשמל), ופחם מסוג קוקס (לתעשיית הפלדה), שאוסטרליה היא היצואנית השנייה והגדולה ביותר בעולם, בהתאמה, של הפחמים הללו.
לפני פרוץ המשבר, 21% מהפחם האוסטרלי יוצאו לסין, שנייה רק ליפן (27%). הודו היא היעד השלישי בגודלו עם 16%. ברבעון השני של 2021 זינק יצוא הפחם האוסטרלי ב־26% ל־12.5 מיליארד דולר אוסטרלי, כשהמדינה נהנית מהזינוק במחירים, בעקבות החלשת סגרי הקורונה. לפי חברת המחקר ווד מקנזי, על אף הביקושים העולים ובעיות ההיצע, שמרה סין כל העת על מאזן סחר כמעט אפסי עם אוסטרליה. מדובר בשינוי מהותי לעומת 2020, אז שלחה אוסטרליה 35 מיליון טונות של פחם תרמי לסין, ו־2019 ו־2018, אז שלחה 50 מיליון טונות.
סין מתמודדת עם משבר אנרגיה מהחריפים ביותר שידעה בעשורים האחרונים. זה אירוע מתגלגל, שתחילתו בספטמבר שעבר עם הודעת הנשיא שי ג'ינפינג על תוכנית אגרסיבית לצמצום פליטות הפחמן, שהביאה להאטה בייצור ובייבוא פחם. שינוי המדיניות, בשילוב תנאי אקלים קיצוניים והיציאה ממשבר הקורונה שהקפיצה את צריכת האנרגיה, הביאו למחסור בהיצע. עד כדי כך, שהממשל המרכזי הגביל את צריכת החשמל למפעלים, ומשקי בית החלו לחוות ניתוקים.
 
כלכליסט | ויקי אוסלנדר | 9.10.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy