פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
מחירי הגז באירופה ממשיכים לזנק, והשוק רק הולך ומאבד יציבות
15/10/2021 11:19

חוזי הגז בהולנד יעלו ב-400% מאז תחילת השנה | מספר חברות סחר אנרגיה בריטיות עומדות בפני פשיטת רגל | המעבר לאנרגיות מתחדשות ולא יציבות יגבירו את הזעזועים בשוק האנרגיה, שהסבסוד של ממשלות אירופה לא יצליח לנטרל

 חוזי הגז במרכז הסחר TTF בהולנד נסחרו אתמול (שלישי) במחירי המהווים עלייה של כמעט 400% לעומת תחילת השנה. לפי ידיעה ברשת CNBC, חוזים עתידיים לגז בנובמבר בבריטניה עלו אתמול ב-14% וחוזים מידיים עלו ב-23%. המדינה, שמפיקה 48% מצריכת הגז שלה ממקורות עצמיים, עדיין תלויה באופן משמעותי ביבוא. חלק מהעלייה קשור לנכונות של סין לשלם מחירים גבוהים בהרבה על משלוחי גז נוזלי (LNG), כדי להגדיל את המלאי שלה.

לפחות תשע חברות סחר גז בריטיות הפסיקו לפעול בחודש ספטמבר האחרון, כשחוזי האספקה שלהן נרכשו על ידי חברות ענק כמו בריטיש גז, של, אוקטופוס וEDF הצרפתית.
זעזועים אלה מחזקים את הוויכוח באירופה אם עליה להיאבק על אספקה בטוחה יותר של דלקים פוסיליים או להאיץ את הפחתת השימוש בהם. בצרפת, שמתבססת על ייצור חשמל מאנרגיה גרעינית, טוענים שמדובר במודל שמאפשר שמירת עצמאות אירופאית.
משבר הגז ביבשת תומך בטיעונים של פעילים פרו-גרעיניים, שמבקשים לבטל את התכניות לסגירת כורים בבלגיה ובגרמניה, למרות שחלקם וותיקים מאוד. 
מנגד, האופציה להפוך את האנרגיות המתחדשות למקור אנרגיה יציב, שלא זקוק לגיבוי של דלקים פוסיליים עדיין רחוקה.
 
דבר | ארז רביב | 6.10.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy