פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
מדענים וחוקרים בפנייה לממשלה: "לעצור את הסכם קצא"א"
29/10/2021 10:45

ראש הממשלה, שרת האנרגיה והשרה להגנת הסביבה יטוסו בשבוע הבא לוועידת האקלים בסקוטלנד. במקביל המדינה, שביקשה כבר מספר דחיות בנושא, אמורה להגיש את תשובתה לעתירה הקוראת לעצור את הסכם קצא"א. 31 מדענים הכינו חוות דעת, שבה הם מצביעים על הסיכונים הכרוכים בהסכם

 בשבוע הבא יטוסו ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, לוועידת האום לענייני אקלים בגלאזגו (סקוטלנד).

במקביל לוועידה החשובה, לקראתה אישרה אתמול (א') הממשלה תוכנית נוספת להתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות חממה, בתחילת שבוע הבא גם יחול המועד האחרון להגשת תשובת המדינה לעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד הסכם קצא"א.
הסכם קצא"א, בשונה מהתוכניות וההצהרות העתידיות, הוא כבר עובדה קיימת ומיושם מאז תחילת השנה. ארגוני סביבה, ובהם החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול, טוענים שההסכם אינו תקף מאחר שלא אושר על ידי הממשלה כפי שנדרש מכוח חוק החברות הממשלתיות.
למרות הדחיפות לכאורה בטענה זו, שופטי בג"ץ סירבו לתת צו ביניים בנושא, אלא רק קצבו למדינה מועד לתגובה, שבינתיים נדחה מפעם לפעם לבקשת המדינה בנימוק שמדובר בנושא חשוב שעל משרדי הממשלה השונים לגבש את עמדתם ביחס אליו.
ההסכם הופך את ישראל לגשר לשינוע נפט מהאמירויות לאירופה דרך צינור הנפט שעובר מאילת לאשקלון. הסכם עקרונות נחתם באוקטובר לפני שנה, ובהמשך נחתם הסכם מפורט ומחייב ועל בסיסו ההסכם מיושם חודשים ארוכים.
העתירה לבג"ץ הוגשה בתחילת חודש מאי, כלומר לפני כחצי שנה. בשלב זה  עדיין לא ידוע אם המדינה תעמוד במועד האחרון שהוקצב לה, שהוא כאמור בתחילת השבוע הבא, או ששוב תוגש ברגע האחרון בקשה לארכה, מה שמאפשר הלכה למעשה את המשך יישומו של הסכם קצא"א, ולא כל כך תומך בהצהרות הממשלה על המחויבות העמוקה שלה לטיפול במשבר האקלים.
 
כלכליסט | ענת רואה | 25.10.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy