פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
פוטין פתח את הברז, ומחירי הגז באירופה נחתכו ב-30%
11/11/2021 22:05

באיחוד האירופי טוענים שרוסיה יצרה מחסור גז לצרכים פוליטיים, ופוטין מעביר את האשמה לעליית המחירים לארה"ב | הגז מהווה 70% מאספקת האנרגיה של ישראל, אבל היא חשופות פחות לתנודות גז

 מחירי הגז באירופה ירדו ב30%-50% משיאם החודש. הירידה החלה בשבוע שעבר, בעקבות הכרזת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הורה להגביר את אספקת הגז למחסני הגז באוסטריה לאחר ה-8 בנובמבר, התאריך בו אמורים להתמלא מחסני הגז של רוסיה עצמה לקראת החורף.

חוזים עתידיים לחודש הבא לאספקת גז בבריטניה ירדו ב-35% משיאם, אך נותרו גבוהים משמעותית לעומת מחירם בינואר השנה, לפי הפיננשייל טיימס. מחירי הגז באירופה האמירו באוקטובר לפי 5-8 ממחירם בינואר בשנה, כך שגם בחודש נובמבר צפויים האירופים לשלם חשבונות גז גבוהים.
המחסור האירופי בגז נוצר כצירוף של כמה נסיבות: הפקת הגז באירופה הייתה נמוכה השנה, החורף האחרון היה קר מהצפוי, ובקיץ נשבה פחות רוח מהצפוי. ספקי גז אחרים לאירופה כמו ארצות הברית ואלג'יר, העדיפו להסיט משלוחי גז נוזלי בהיקף משמעותי לשווקי אסיה, שם ניתן לקבל עליהם מחיר גבוה יותר. במקביל, רוסיה נצמדה לחוזים ארוכי טווח והורידה את אספקת הגז בעסקאות לטווח המיידי והקרוב.
כחלק מעימות פוליטי עם רוסיה, הנציבות האירופית החליטה בימים האחרונים להקציב 60 מליון יורו למולדובה, אשר סיימה את חוזה הגז שלה עם חברת הגז הרוסית גזפרום, ונקלעה למשא ומתן קשוח מול החברה שדורשת מחיר גבוה פי 2 ויותר מהחוזה הקודם. במולדובה מאשימים את רוסיה בשימוש בגז כנשק פוליטי, לאור בחירת ממשלה פרו-אירופית במדינה.
ברוסיה מצביעים על כך שמחירי הגז כבר ירדו קרוב ל-50% מהשיא שנרשם החודש. לפי סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק, ברוסיה מכחישים את הטענות לשימוש בגז כנשק פוליטי ומתקיפים את ארצות הברית, אשר הפחיתה גם היא את משלוחי הגז הנוזלי לאירופה בעודה מאשימה את רוסיה במחסור.
 
דבר | ארז רביב | 31.10.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy