פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
בניגוד לעמדת אלהרר: ועדת המשנה ממליצה על קידום תחנות הכוח בקסם ובחדרה
29/11/2021 09:41

הוועדה שפועלת תחת הועדה לתשתיות לאומית ממליצה להביא לאישור הממשלה הקמת תחנה חדשה בצומת קסם, בדומה לעמדת אגף התקציבים, ובניגוד לעמדת שרת האנרגיה

 ועדת המשנה שפועלת תחת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל), ממליצה לקדם את הקמת תחנת הכוח של קסם אנרגיה בצומת קסם - בדומה לעמדת אגף התקציבים באוצר - וכן את הרחבת תחנת הכוח של OPC אנרגיה בחדרה. כך עולה ממסמך ההחלטה של הוועדה שנחתם היום (ה').

המסמך מסכם את הישיבה שהתקיימה ביום שני השבוע, כאשר במפתיע וללא הסבר, הוחלט לקיים רק את הדיון בועדת המשנה ולכנס את מליאת הוות"ל במועד נפרד. זאת, למרות ששתי הישיבות הללו נהגו להתקיים באותו יום, וכך גם עולה מכללי הוות"ל.
לפי מסמך ההחלטה, הוועדה ממליצה למליאה להגיש את תוכנית הקמת תחנת הכוח בקסם לאישור הממשלה, בכפוף להשלמות ותיקונים כמפורט בדו"ח החוקר (שלא פורסם). החלטה דומה התקבלה בקשר לתחנת הכוח של OPC בחדרה, וגם זאת בכפוף לתיקוני עריכה בהנחיית מתכננת הועדה ותיקונים משפטיים.
הדיון התקיים בעקבות החלטת ממשלה 465 ל"קידום אנרגיה מתחדשת במשק החשמל ותיקון החלטות ממשלה", במסגרתה הוחלט לקדם תכנון של תחנות כוח פוסיליות בהספק של 4,000 מגה ואט, כמלאי תכנוני עבור צרכי המשק עד 2030. הדיון בוות"ל אמור להכריע לגבי ארבע תחנות כוח: דוראד, OPC חדרה, OPC מישור רותם וקסם.
התוכניות להקמת תחנת קסם ולהרחבת התחנה בחדרה קיבלו מספר גבוה של התנגדויות. התחנה בצומת קסם זוכה להתנגדות גם בגלל עצם הרעיון להקים תחנת כוח חדשה שתפעל בגז, בעת שהמטרה אמורה להיות קידום אנרגיות מתחדשות. בהיבט זה, הרחבת תחנה קיימת נחשבת למזיקה פחות לסביבה.
לעומת התחנות קסם וחדרה שזכו להתנגדויות רבות, הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון כלל לא עוררה התנגדויות מהציבור, והיא קיבלה כבר בינואר אישור עקרוני לעלות לדיון במליאת הוות"ל. כעת הוועדה קבעה כי היא ממליצה למליאה להתנות את הגשת התוכנית לממשלה בהשלמות ובתיקונים שונים, טכניות במהותן.
במסמך ההחלטה אין כל הסבר מדוע הוועדה בחרה להמליץ כפי שהמליצה, ואין גם התייחסות לתוכן ההסתייגויות שהוגשו או התמודדות עם הטיעונים שהועלו בהן.
 
כלכליסט | ענת רואה | 25.11.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy