פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חברות הגז שיחקו ב–850 מיליון שקל כדי לחמוק מתשלום מס
29/11/2021 09:56

רשות המסים חושדת כי השותפות במאגרי תמר ולווייתן ניפחו את הוצאותיהן כדי להקטין את חבותן במס ■ לטענת משרד מבקר המדינה, בזכות פרצות בחוק ששינסקי, החברות חמקו בשנים האחרונות מתשלומים בסכומי עתק — והמדינה מתקשה להתמודד עמן ■ דלק: "דברים משוללי יסוד"

 מדינת ישראל והחברות השותפות במאגרי הגז תמר ולווייתן מנהלות זה כמה חודשים התכתשות חשבונאית סביב סוגיה מיסויית ששווייה 850 מיליון שקל. זאת, לאחר שרשות המסים מצאה כי חברות הגז רשמו לכאורה ביתר את ההוצאות המוכרות להן לצורך חישוב ההיטל על רווחי הגז (היטל ששינסקי) – ובכך יצרו מצג שגוי שלפיו הן חייבות בשומה חסרה.

משמעות הוויכוח היא כי הסיבות להפקדות החסר בקרן העושר הממשלתית המדשדשת לא נעוצות רק בפערי מטבע או בהוזלת הגז – כפי שטענו באחרונה נציגי הממשלה וחברות הגז – אלא גם בתכנוני מס הנובעים מכשלים בניסוח חוק ששינסקי או באכיפתו.
ככל הידוע, המחלוקת נסובה סביב ניפוח לכאורה של הוצאות החיפוש והפיתוח במאגרים. היות שהוצאות אלה מוכרות לצורך חישוב ההיטל, לחברות הגז יש אינטרס להגדיל אותן – כדי להקטין את חבותן במס.
כך, למשל, השותפות במאגר לווייתן יחלו בתשלום ההיטל על רווחי היתר רק לאחר שהכנסות המאגר ממכירת גז יהיו גבוהות פי 1.5 (150%) מהוצאות הפיתוח של המאגר. רק למן הרגע הזה יחל המאגר בתשלום היטל של 20% על רווחיו (וזה יעלה בהדרגה עד 60%).
 
דה מרקר | אבי בר-אלי | 24.11.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy