פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
למה עידן עופר מוכן לפתע להקריב את בזן ומה הקשר לים המלח
23/12/2021 09:17

כשעופר אומר שהוא תומך במתווה לפינוי בזן מחיפה, אפשר לחשוד בו שהוא מתכונן למאבק על חידוש זיכיון כיל בים המלח. ובדיוק למאבק הזה גם המדינה חייבת לבוא מוכנה ולמנוע בכייה לדורות

 כמעט היה מרגש לשמוע שגם עידן עופר מוטרד מהזיהום החמור שבזן יוצרת לתושבי חיפה והסביבה. מוטרד עד כדי כך שהוא תומך במתווה לפינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ. מדובר בלא פחות מיום חג לכדור הארץ ולאנשי איכות הסביבה, אם ההבנה שהכליה המתקרבת חלחלה אפילו אל עופר, איש העסקים הקשוח שכבר שנים לוגם שייק דלקים פוסיליים בהנאה מדי בוקר ומסרב לכל שינוי בדיאטה.

הרי עופר היה זה שלא ויתר מעולם על הזכות של מפעליו לזהם במפרץ, ובכלל. הוא ועושי דברו בראש החברה לישראל שבו והסבירו לנו שבזן היא חיונית דווקא במיקום הזה, שפליטות המזהמים שלה מנוטרות היטב ואינן גורמות נזק גדול יותר משל המכוניות בכביש למשל, שבעלי אינטרסים דוחפים ללבות את האש נגד החברה, שבזן מעסיקה אלפי עובדים באופן ישיר ועקיף והם יהיו מובטלים בלעדיה, ששיעור הסרטן החריג באזור לא באמת חריג ובכל מקרה לא קשור לחברה בשום אופן. החברה לישראל של עופר הפיקה טיעונים יצירתיים לא פחות משהפיקה תזקיקי נפט, ובלבד שלא יגעו לו בעסק שמשגשג לחופי הים התיכון.
 
ובזן, צריך להזכיר, אינה סתם מפעל רע לסביבה. כחלק מה”גרין ווש” שלה היא אולי מממנת את בית הספר לקיימות באוניברסיטת רייכמן, אבל בו בזמן היא דורגה בראש רשימת המפעלים המזהמים שפרסם לפני חודשיים המשרד לאיכות הסביבה. לצדה מככבות בעשירייה הפותחת גם רותם אמפרט, כרמל אוליפינים, גדיב, מפעלי ים המלח ומגנזיום ים המלח - כולן חלק מקבוצת החברה לישראל של עופר.
לשמור על הנתח הגדול
אז אולי המהפך של עופר הגיע משום שבגיל 66 נמאס לו לככב ברשימות הללו. ואולי בראייה עסקית קרה הבין שגורל המפרץ כבר נגזר, ושהאווירה הציבורית ממילא לא תאפשר לעסק למשוך עוד שנים ארוכות, ושבכל מקרה יזכה בפיצוי עתק - כך שאין לו סיבה להמשיך לנהל בעצימות גבוהה מאבק אבוד נגד פינוי המפרץ ולקצור בעיקר נזקים תדמיתיים. אולי. ממילא ועדת המנכ”לים לפינוי מפרץ חיפה לא ממהרת והמהלך רחוק מלצאת לפועל, כך שלשנות גישה לא גורם שום נזק מיידי.
 
כלכליסט | אמיר זיו | 14.12.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy