פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
הוועדה לתשתיות לאומיות נגד שרת האנרגיה: עדיפות לתחנות כוח במרכז, לפני אשקלון
10/01/2022 21:37

הות"ל אישרה את התוכניות להקמת תחנת כוח חדשה במרכז הארץ (תחנת קסם) וכן הרחבת תחנת OPC של עידן עופר בחדרה. מנגד הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון תתאפשר רק אם קסם, חדרה או ריינדיר לא יצאו לפועל

 הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) החליטה היום לאשר תכניות להקמת שתי תחנות כוח חדשות: הראשונה היא תחנת הכוח קסם, תחנה חדשה לגמרי שאמורה לקום באזור צומת קסם. השנייה היא התוכנית להרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה שבשליטת עידן עופר.

לצד החלטה זו, הוחלט לאשר גם את התוכניות להרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון, אולם זאת אך ורק בכפוף לתנאי, שאחת מהתחנות שאושרו קודם לכן – חדרה, קסם או ריינדיר – תבוטל. כלומר בפועל הות"ל לא הסתפקה באישור תוכניות והעברתן לממשלה לצורך תיעדוף ובחירה מי מכל התחנות המאושרות לקדם בפועל, אלא ערכה את הדירוג בעצמה.
בעבר כבר אישר הות"ל גם את התוכנית להקמת תחנת כוח חדשה נוספת בשרון – ריינדיר. יוצא כי שתי התחנות החדשות, קסם וריינדיר, יזכו בעדיפות על פני הרחבת תחנת דוראד. התחנה הרביעית שעמדה היום לדיון בפני הועדה, OPC מישור רותם, לא אושרה בשלב זה. לפי הוועדה, יש כרגע צורך בשתי תחנות בלבד, ולכן נערך התעדוף. 
ההחלטה אינה עומדת בקנה אחד עם עמדתה של שרת האנרגיה קארין אלהרר אשר סבורה, בהתאם למדיניות קודמת של הממשלה ובדומה לעמדתו של קודמה בתפקיד שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ, כי יש למצות תחילה הרחבה של תחנות כוח קיימות, ולהעדיף זאת על פני הקמת תחנות כוח חדשות. 
ההצדקה להקמת תחנת כוח חדשה במרכז הארץ היתה נעוצה עד כה בעיקר בטענה שתחנת הכוח רידינג צפויה להיסגר, וכך נוצר קושי באספקת החשמל למרכז הארץ. עם זאת, בימים האחרונים הוחלט להאריך את הפעלתה של רידינג עד סוף 2030 וייתכן שבפועל אפילו עד סוף 2032. משרד האוצר מעוניין לקדם תחנת כוח חדשה במרכז הארץ, בכדי לפעול להקדים את סגירת תחנת רידינג, שכן התחנה ממוקמת על קרקעות באיזור מהיקרים ביותר בארץ.
 
כלכליסט | ענת רואה | 27.12.21

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy