פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
הנפט מזנק: האם המערב יצליח להתנתק מהזהב השחור של רוסיה ומה יקרה למחירים בישראל?
10/03/2022 07:45

השליטה של רוסיה בשוק האנרגיה מחלחלת להתייקרויות: באירופה נרשם שיא של כל הזמנים במחיר הגז הטבעי ומחיר הנפט העולמי זינק גם הוא לשיא של 14 שנה • הסנקציות של המערב על חברות השילוח הימי הרוסיות והסיכון הכרוך בתובלה מאזור מלחמה מייקרים את השינוע הימי ממעצמת האנרגיה הגדולה באירופה • ההשלכות צפויות להגיע גם למדד המחירים בארץ.

לאחר שביקר בטריטוריה השלילית קצת פחות משנתיים, ההסלמה במלחמה באוקראינה טרפה את הקלפים והובילה לעלייה חדה במחירי הנפט. נכון לכתיבת שורות אלה מחיר חבית ברנט עולה לרמה של 130 דולר - שיא מאז 2008. המלחמה במזרח אירופה משבשת את היצע הנפט מרוסיה שחולש על 11% מהיקף ההפקה העולמי, ועולה שאלה האם אפשר לכסות על אבדן הנפט הרוסי.

היום כ-70% מהנפט הרוסי מחפש קונים ללא הצלחה. הסיבות להתייקרות נעות מהדיווח כי ארה"ב שוקלת לאסור כניסת נפט רוסי לתחומה; דרך הסנקציות שהוטלו על חברות השילוח הימי הרוסיות שצמצמו את היקף ההובלה; ועד העלייה בפרמיית הביטוח.
על מנת להתמודד עם העדר הנפט הרוסי מהשוק במערב, ארה"ב כבר בוחנת יחד עם בנות בריתה אספקה של 60 מיליון חביות נפט ממאגרי החירום, וסנקציות נוספות מאיימות על שותפות הסחר מצד שלישי של רוסיה. לפי הדיווחים מעבר לים, בהעדר רוכשים ובזמן שסוחרים תקועים עם מכליות שאותן מסרבים לפרוק בלונדון, מחירו של נפט רוסי נמוך כרגע ב-18% ממחיר השוק. מנגד, קנצלר גרמניה, אולף שולץ, צינן את הדיונים המתקדמים בנוגע לאמברגו אנרגיה על רוסיה, ורמז כי גרמניה לא תפסיק לרכוש גז טבעי, פחם ונפט מרוסיה. "נכון לעכשיו אין דרך אחרת שתבטיח את אספקת האנרגיה האירופית", אמר שולץ. גרמניה מייבאת קרוב למחצית מהגז הטבעי שלה מרוסיה, וכן נתח נכבד מהפחם שעדיין מפעיל תחנות כוח פחמיות לייצור חשמל.
 
גלובס | גיא בן סימון | 7.3.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy