פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
צנרת הגז של טורקיה מועילה להפשרת היחסים עם ישראל ואיחוד האמירויות
01/04/2022 11:46

ירושלים ואבו דאבי מעוניינות להשתמש בתשתית הטורקית כדי לייצא גז לאירופה, על חשבונה של רוסיה • גורם מצרי אישר שמדינתו לא פוסלת הצטרפות למהלך • וגם: האמריקאים מתלבטים אם להסכים לדרישת איראן להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור

 הברית האזורית המתגבשת והולכת בעקבות הסכמי אברהם, ששברו מוסכמות רבות, הופכת את ישראל לגורם מרכזי, שאף מנצל את הקשרים האיתנים עם ארה"ב ועם מדינות נוספות כדי לתווך ולקדם שיתופי פעולה. עצם השתתפותו של ראש הממשלה נפתלי בנט בפסגה המשולשת בשארם א־שייח' מעידה על כך, ויותר ומכך הסוגיות שהיו על הפרק, כאשר המעניינת מכולן היא הגז הטבעי.

ביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה לפני שבועיים והמפגש עם עמיתו הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, היווה את השיא בתהליך הפשרת היחסים בין המדינות, שהורעו לאורך כ־20 שנות שלטון נשיא טורקיה בהווה וראש הממשלה המקומית בעבר. ההפשרה האחרונה נובעת בעיקרה מהמצב הכלכלי הבעייתי של טורקיה, שגרם לאנקרה לחדש את השיח עם ארה"ב, ישראל, ומדינות המפרץ.
במהלך החודש הבא צפויה להגיע לישראל משלחת גומלין ממשלתית טורקית, כדי לדון בכמה תחומים כלכליים, ובראשן הגז הטבעי. במשלחת צפוי להשתתף שר האנרגיה הטורקי פתיח דונמז, שנועד בכנס האנרגיה בפריז עם מקבילתו הישראלית קארין אלהרר. עם זאת, עיקר ההתדיינות בין שתי המדינות מתנהל מעליהם - בדרגים הבכירים ביותר. הסוגיה הראשונה שעומדת על הפרק היא הפיכת צינור הגז הטורקי למוביל העיקרי של גז לאירופה, בתור תחליף לגז הרוסי שהאירופים מבקשים להקטין את תלותם בו. מה שעשוי לתת מענה למטרה הזו בטווח הקצר הוא הגז מישראל וממקורות נוספים באזור, לרבות ממצרים - מתחרה גדולה של ארדואן.
שתי סוגיות מרכזיות על הפרק: ראשית, הפיכת צינור הגז הטורקי למוביל העיקרי של גז לאירופה, בתור תחליף לגז הרוסי שהאירופים מבקשים להקטין את תלותם בו. מה שעשוי לתת מענה למטרה הזו בטווח הקצר הוא הגז מישראל וממקורות נוספים באזור, לרבות ממצרים - מתחרה גדולה של ארדואן.
באירופה מבינים כי מיזם "איסטמד" פחות רלוונטי
התחממות היחסים בין ישראל לבין טורקיה מתרחשת לאחר שהאיחוד האירופי הקצה תקציב לא קטן לבדיקת היתכנות להנחת צינור הגז "איסטמד", שנועד להוביל גז טבעי מהמאגרים במזרח הים התיכון לאירופה, דרך יוון ואיטליה. אך לאחרונה, הובן כי העלות גבוהה מדי, במיוחד כאשר ממשל ביידן ביטל למעשה את התמיכה האמריקאית במיזם. ועתה, אירופה זקוקה יותר מתמיד לגז שיחליף את זה הרוסי.
 
גלובס | דני זקן | 24.3.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy