פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
פינוי בזן ימתין לאנרגיות מתחדשות
01/04/2022 13:10

כדי לסגור את בזן, תצטרך המדינה להקים מערך יבוא מזהם ומסוכן לא פחות. לכן סביר להניח שבסופו של דבר הפינוי של מתחם בתי הזיקוק יתכנס לתאריך יעד שבו כבר יהיה צמצום מסיבי בשימוש בדלקים, בזכות הרחבת השימוש באנרגיות מתחדשות - כנראה שבעוד יותר מעשור

 פינוי בתי הזיקוק לא יקרה מחר, וגם לא בעוד שנה. הממשלה מיהרה אמנם לאשר לפני שבועיים את ההחלטה העוסקת באסטרטגיה לפיתוח ולקידום המפרץ, אולם לא במקרה ההחלטה לא כללה תאריכי יעד ותוכנית קונקרטית, אלא ניסוחים עמומים וכוונות כלליות בלבד.

בימים הקרובים מתכוונת המדינה להתחיל לקדם את צוותי המו"מ מול עידן עופר, או מי שייכנס לנעליו כבעלים של בזן, אבל תוכנית קונקרטית לפינוי — אין וגם לא תהיה בקרוב.
בזן היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר כיום במשק האנרגיה, ואחראית לכ־60% מפעילות הזיקוק של ישראל (נפט, סולר ובנזין לתחבורה ולתעופה).
לפני שסוגרים את בזן, יש שתי שאלות חשובות שצריך להשיב עליהן: הראשונה היא מתי הביקוש לדלקים מאובנים צפוי לרדת, לאור מגמת המעבר לאנרגיות מתחדשות וצמצום הפליטות; והשנייה היא מה החלופה המתאימה לספק את צורכי ישראל, עם פינוי מפרץ חיפה.
התשובה לשאלה הראשונה איננה אופטימית. למרות כל הדיבורים על אנרגיות מתחדשות, היעדים והדיונים בנושא, לפי תחזית של משרד האנרגיה ממאי 2021, "התרחיש הסביר הוא כי סך צריכת דלקים ב־2040 יהיה דומה להיום". זה בדיוק, אגב, מה שבזן טוענת כבר מזמן, כשלפי החברה הביקוש העולמי לדלקים פוסיליים צפוי להגיע לשיאו במהלך העשור הבא.
המשמעות היא כי סגירת בזן בטווח העשור הקרוב מחייבת חלופה רצינית לכמויות עצומות של דלקים. לכן, במקום בזן מתכננת הממשלה להקים נמל ליבוא תזקיקים.
יש הרבה מאוד סוגיות שצריך לדון בהן כדי להוציא לפועל תוכנית כזו: החל מהחלטה בדבר כמויות וסוגי התזקיקים שייובאו, היכן יאוחסנו, מי ינהל את מלאי החירום. בהנחה שיידרש להקים מערך אחסנה — כמה זמן זה ייקח? איפה הם יוקמו? כמה שנות עיכוב ייגרמו בגלל עתירות של תושבים מתנגדים? מי יממן את הבנייה? וכדומה.
ליבוא תזקיקים כמובן יש גם חסרונות: התלות בספק חיצוני, ההשפעה של סיטואציות בינלאומיות (למשל, מצב לחימה שמביא להגבלת היבוא לישראל), שנים שייקחו לשקם את הקרקע ולהכשיר אותה לבנייה וצורך למצוא פתרון תעסוקה לאלפי עובדים.
 
כלכליסט | ענת רואה | 21.3.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy