פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
לקראת סבב סנקציות נוסף, אירופה שוקלת תקרת מחיר לנפט הרוסי
04/05/2022 15:41

ההצעה להטלת רף עליון למחירים תעלה לדיון השבוע בפגישות שיערכו נציגי האיחוד כדי לדון בסבב סנקציות נוסף, השישי במספר. בינתיים, איטליה כבר הביעה תמיכה בצעד, אך בגרמניה הטילו ספק במידת יעילותו

 מדינות האיחוד האירופי שוקלות לקבוע תקרה לסכומים שישלמו עבור הנפט הרוסי, זאת בניסיון נוסף לפגוע בהכנסות של רוסיה אך מבלי להטיל איסור מוחלט על יבוא הנפט מהמדינה — על כך דיווחה סוכנות רויטרס.

רוסיה היא ספקית הנפט הגדולה ביותר של האיחוד האירופי, כאשר ב־2020 היא היתה אחראית ל־26% מיבוא הנפט לאיחוד. כיום, כ־50% מיצוא הנפט הרוסי, שעומד על 4.7 מיליון חביות ביום, מיועדים לאיחוד האירופי, כך שחרם מוחלט על הנפט הזה עלול לפגוע באיחוד יותר מאשר ברוסיה. לפיכך, באירופה מחפשים דרכים נוספות להפחית את התלות. מאז תחילת המלחמה העבירה אירופה לרוסיה תשלומים בהיקף של 14 מיליארד יורו עבור נפט, כך לפי המרכז לחקר אנרגיה ואוויר נקי.
ההצעה להטלת רף עליון למחירים תעלה לדיון השבוע בפגישות שיערכו נציגי האיחוד כדי לדון בסבב סנקציות נוסף, השישי במספר.  בינתיים, איטליה כבר הביעה תמיכה בצעד, אך בגרמניה הטילו ספק במידת יעילותו. "ניסיון לקבוע מחיר קבוע יהיה קשה", אמר בכיר בממשלה. "זו תהיה גם הפרת חוזה". גרמניה היא היבואנית הגדולה ביותר באירופה של אנרגיה רוסית. 
שר המסחר של האיחוד האירופי, ולדיס דומברובסקיס, אמר כי דרך נוספת לצמצם את היבוא תהיה להשית מכסים על הנפט הרוסי. מהלך מסוג זה יאלץ את רוסיה להוריד את המחירים כדי לשמור על תחרותיות, צעד שיגרור ירידה בהכנסות. בה בעת, המהלך עלול להוביל לעלייה נוספת במחירי הדלק באירופה, שם כבר מתמודדים עם אינפלציית שיא.
הצעה נוספת העלתה ראש ממשלת אסטוניה קאיה קאלאס, שקראה להקמת חשבון נאמנות שאליו יועברו חלק מהתשלומים עבור יבוא האנרגיה. רוסיה תוכל לקבל גישה לחשבון בשלב מאוחר יותר, או להוצאות הומניטריות, כמו רכישת ציוד רפואי וסיוע בשיקום הערים הפגועות באוקראינה. מבקרים טוענים, כי מהלך כזה עלול להיתפס כהפרת חוזה, וכי ברוסיה יוכלו להחליט חד־צדדית לצמצם משמעותית את היצוא לאירופה. השבוע דווח כי מוסקבה הפסיקה את משלוחי הגז לפולין ולבולגריה.
בינתיים, ארבע חברות גז אירופיות כבר נענו לדרישותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ושילמו על הגז הרוסי ברובל, כך לפי דיווח בסוכנות בלומברג המתבסס על גורם המקורב לגזפרום. לאחר השתת הסנקציות, רוסיה דרשה לקבל תשלומים ברובל החל ב־1 באפריל, אך באיחוד טענו כי המנגנון הנדרש לכך מפר את הסנקציות. לפי המקורב, עשר חברות אירופיות כבר פתחו חשבונות בגזפרומבנק הנחוצים כדי לעמוד בדרישות התשלום הרוסיות.
 
כלכליסט | חדשות חוץ | 27.4.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy