פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
לקראת העלייה בצריכת הגז בקיץ: מאגרי תמר ולווייתן הונחו לשמור גז למשק
04/05/2022 15:51

משרד האנרגיה לחברות הגז: "ודאו כי הצרכים יסופקו לצד המשך היצוא לירדן ולמצרים" • החשש: ישראל תשתמש במשאבים מזהמים בעוד היא מייצאת גז טבעי לשכנותיה • מומחה: "יש לחשב מסלול מחדש בנוגע לשימושים בגז טבעי"

 הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה הנחה את מפעילות מאגרי הגז הטבעי תמר ולווייתן, להיערך ולוודא כי במהלך חודשי הקיץ הקרובים "ימולאו צורכי המשק המקומי בצורה מיטבית, ברמה היומית והשעתית, לצד המשך היצוא לירדן ולמצרים".

ברקע לבקשת משרד האנרגיה, עלייה בצריכת החשמל שנרשמת מדי קיץ בישראל, שמלווה בעלייה בצריכת הגז הטבעי המשמש לייצור החשמל. בעקבות העיכוב בהזרמת הגז הטבעי ממאגר כריש, שהיה אמור להתחיל לפעול כבר לפני שנה, במשרד האנרגיה פועלים למנוע את המחסור בגז למשק בחודשי הקיץ.
כזכור, ישראל מייצאת גז טבעי למצרים ולירדן מהמאגרים תמר ולווייתן. מדובר בחוזים ארוכי טווח שאושרו על ידי הממשלה. בקיץ, כשצריכת החשמל תעלה באופן ניכר, ישראל עלולה למצוא את עצמה במצב פרדוקסלי - שימוש בפחם ובסולר שנחשבים ליקרים ולמזהמים יותר מהגז הטבעי לצורך ייצור החשמל, ובמקביל להמשיך לייצא גז טבעי למדינות שכנות.
בקיץ שעבר הנחה הממונה על הנפט לשמור על כמות מסוימת של גז טבעי למשק המקומי, אך בקשתו לא כללה את התעשייה. לכן דרך סוגי החוזים השונים ניתן היה לעקוף את הנחייתו, כך שלמשק המקומי לא נותר מספיק גז טבעי. בשנת 2021 עמד תמהיל הדלקים לייצור החשמל בישראל על כ־23% פחם, 8% - אנרגיית מתחדשות, ו־69% גז טבעי. השנה כדי להימנע ממצב דומה, משרד האנרגיה פנה כאמור לחברות הגז.
"במסגרת היערכות משרד האנרגיה לקראת חודשי הקיץ הקרובים (מאי-ספטמבר 2022), אנו מבקשים לוודא כי צורכי המשק המקומי יסופקו בצורה מיטבית, ברמה היומית והשעתית. זאת, לצד המשך היצוא לירדן ולמצרים", כתב הממונה על הנפט לחברות הגז.
בהמשך מפרט הממונה את הכמויות הספציפיות שיש להבטיח לטובת המשק המקומי החל מתחילת יוני: "כמות זו תועמד לרשות המשק המקומי מדי יום, וניתן יהיה לייצא כל כמות בת הפקה שלא תהיה לגביה הזמנה מלקוחות המשק המקומי".
החוזים ליצוא הגז שעליו חתומות החברות מאפשרים הקטנה של כמויות הגז למצרים ולירדן. הכוונה היא לאזן בין המשך היצוא לבין צורכי המשק. עבור חברות הגז, המשמעות של שמירת כמות מסוימת של גז טבעי למשק היא הקטנה של יצוא הגז הטבעי. לפי החוזים של תמר, היא מחויבת יותר לשוק הישראלי והיצוא שלה הוא בעיקר על בסיס מקום פנוי. בענף הגז אומרים כי הכמויות תואמו מראש ובשיתוף פעולה בין משרד האנרגיה לבין שני המאגרים.
מומחה לגז טבעי, ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י, יועץ כלכלי אסטרטגי ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, אומר בשיחה עם "ישראל היום" כי על הממשלה לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע לשימושים בגז הטבעי. "לאור לקחי המלחמה באוקראינה, הכרחי שהממשלה תחשב מסלול מחדש בעניין הביטחון האנרגטי של ישראל שהוא ביטחון לאומי, כפי שעושות עתה מדינות אירופה, ארה"ב ומדינות רבות בעולם", הוא אומר.
לדברי ד"ר מור, "קובעי המדיניות בארץ ובעולם חייבים להפנים ולהכיר בכך שהגז הטבעי איננו דלק מעבר, אלא משאב שיישאר עימנו כמקור אנרגיה מרכזי עמוק לתוך המאה ה־22 תוך איפוס פליטות הפחמן ששריפתו מייצרת. הכנת תוכנית חירום לאומית לאנרגיה ולאקלים הינה צו השעה, אחרת נמצא עצמנו מתים מחום וללא חשמל, תרתי־משמע".
מניו־מד אנרג'י נמסר בתגובה למכתב שנשלח על ידי הממונה על הנפט במשרד האנרגיה כי הם "פועלים בשיתוף פעולה עם משרד האנרגיה וכלל הלקוחות, ומחויבים לכל החוזים שעליהם חתמנו".
 
ישראל היום | סוניה גורודיסקי | 19.4.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy