פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
"האורות בביתו של נסראללה יידלקו באמצעות הגז הישראלי"
16/06/2022 08:39

האיומים מלבנון עולים מדרגה, אך בישראל לא מתרגשים • מנכ"ל אקו אנרג'י: "החשמל שלבנון תייבא מירדן מיוצר ברובו מגז ישראלי"

 "לבנון, אשר סובלת ממצוקת חשמל קשה ביותר, אמורה להתחיל לייבא חשמל מירדן שכ־80% ממנו מיוצר מגז טבעי מישראל, כך שבאופן פרדוקסלי האורות בביתו של חסן נסראללה ידלקו למעשה באמצעות הגז הישראלי". כך אומר ל"ישראל היום" ד"ר עמית מור, מנכ"ל "אקו אנרג'י" לייעוץ כלכלי אסטרטגי, ומרצה בכיר באוניברסיטת רייכמן, בעקבות המסרים המאיימים ששיגר מנהיג חיזבאללה בסוף השבוע לכיוון ישראל, עם הגעתה של אסדת כריש למים הטריטוריאליים של ישראל, שלפיהם "צריך למנוע מהאויב להפיק גז באסדת כריש".

לפי ד"ר מור, הפרדוקס יתעצם כשלבנון תתחיל לקבל גז ממצרים: "חברת החשמל הלבנונית אמורה בקרוב, דרך עסקה סיבובית עם חברת הגז המצרית, להתחיל לקבל גז טבעי מישראל לטובת תחנת הכוח בטריפולי. הגז יגיע דרך ירדן וסוריה בהיקף של 0.5 BCM בשנה, בעלות של כ־100 מיליון דולר".
האסדה המעוררת את זעמם של הלבנונים היתה אמורה להגיע לישראל כבר לפני שנתיים, אך בשל הקורונה הגעתה התעכבה, והשאלה המתבקשת היא מדוע הנושא התעורר שוב דווקא עכשיו.
כזכור, בתחילת השבוע שעבר, אמרו גם ראש הממשלה והנשיא הלבנוני כי ישראל נוקטת "פרובוקציה שעלולה להצית מתיחות". אלא שבשעה שהאיומים מלבנון עולים מדרגה, נדמה כי בישראל לא מתרגשים: גורמים פוליטיים ומומחים בשוק הגז סבורים כי מטרת האיומים היא לשרת את הצרכים הפוליטיים של ממשלת המעבר של לבנון, וכן לזרז את המו"מ המתנהל זה שנתיים על השטח שבמחלוקת בין ישראל ללבנון.
פוליטיקה ומציאות
מבחינת ישראל, אסדת כריש הוצבה באזור הנתון לשליטתה המלאה, מדרום ל"שטח במחלוקת" שנדון במו"מ בין ישראל ללבנונים, בתיווך האמריקנים, כבר יותר משנתיים. 
לפי הערכות הגיאולוגים, מדובר בטריטוריה עם פוטנציאל גבוה לתגליות גז טבעי. המתווך האמריקני, עמוס הוכשטיין, צפוי להגיע מחר ללבנון כדי לחדש את המו"מ בין המדינות.
מאחר שמדובר בשטח שמצוי במחלוקת, לא מתקיימים בו כעת חיפושי גז ונפט. זאת, בעוד לבנון סובלת ממשבר אנרגיה שהחריף מאוד באחרונה עקב הקפיצה במחירי האנרגיה. אספקת החשמל בלבנון מוגבלת ל־4-2 שעות ביום, והחשמל מיוצר ממזוט ומסולר שמחיריהם זינקו לאחרונה בעקבות מלחמת רוסיה ואוקראינה.
"ההתבטאויות האחרונות של מנהיגים בלבנון ושל נסראללה נועדו לצרכים פוליטיים", מסביר ד"ר מור. "ללבנון ולחיזבאללה יש אינטרס כלכלי מובהק בחיפושים ובפיתוח מאגרי גז פוטנציאליים, הנמצאים לכאורה במים הכלכליים בקווי בלוק 8 ו־9, שחלקם נמצא בשטח שבמחלוקת".
לדברי מור, "אם לא תיפתר המחלוקת על קו הגבול הימי, יש ללבנון מה להפסיד, בעיקר בשל העיכוב בחיפושי הגז בבלוקים 8 ו־9, שבהם, על פי סקרים גיאולוגיים, יש פוטנציאל לתגליות גז גדולות. טענות פוליטיות מחד, ומציאות כלכלית מאידך".
 
ישראל היום | סוניה גורודיסקי | 11.6.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy