פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
פוטין פותח עוד חזית: הלאים פרויקט גז ענק בשיתוף המערב
06/07/2022 13:19

נשיא רוסיה חתם על צו התופס באופן מלא את השליטה על פרויקט הגז והנפט סחלין-2 שאחראי להפקת 4% מכלל הגז הנוזלי בעולם. הנפגעות מהצעד: ענקית האנרגיה הבריטית Shell והחברות היפניות מיצובישי ומיצוי המחזיקות בכמעט 50% מהפרויקט

 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגדיל את ההימור שלו במלחמה הכלכלית שהוא מנהל מול המערב וחתם אתמול (ה') על צו המאפשר לו לתפוס את השליטה המלאה על פרויקט הגז והנפט סחלין-2 הממוקם במזרח הרחוק של רוסיה. המהלך מפקיע את הזכויות של השותפות המערביות בפרויקט, ובהן של הבריטית (Shell) ומיצוי (Mitsui) ומיצובישי היפניות.

הצו יוצר חברה חדשה שתשתלט על כל הזכויות של חברת סחלין אנרג'י, שבה מחזיקות של, מיצוי ומיצובישי בכמעט 50%.בצו בן חמשת העמודים נקבע כי הקרמלין יחליט אם השותפים הזרים יוכלו להישאר בפרויקט. לגזפרום הממשלתית יש נתח של למעלה מ-50% בסחלין-2, פרויקט שאחראי להפקת 4% מכלל הגז הנוזלי (LNG) בעולם.
המהלך מאיים לערער את שוק הגז הנוזלי, למרות שמוסקבה הצהירה כי היא לא רואה כל סיבה להפסקת משלוחי הגז הנוזלי מהפרויקט. יפן מייבאת מדי שנה 10% מהגז הנוזלי שלה מרוסיה, ועושה זאת בעיקר באמצעות חוזה ארוך-טווח עם סחלין-2. הפעולה גם מעלה את הסיכונים העומדים בפני חברות מערביות שעדיין נמצאות ברוסיה.
"הצו הרוסי מפקיע את האחזקות של חברות זרות בסחלין אנרגיה, מה שמסמן עלייה נוספת במתיחות המתמשכת", אמרה לרויטרס לוסי קאלן, אנליסטית ראשית בחברת הייעוץ ווד מקנזי. במקביל לצעד הדרמטי של פוטין מוסקבה הכינה חוק, שצפוי לעבור בקרוב, שיאפשר למדינה לתפוס נכסים של חברות מערביות שמחליטות לעזוב את רוסיה.
 
כלכליסט | חדשות חוץ | 1.7.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy