פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 24.04.2024
קניתם רכב חשמלי? ברכות, אתם הפרה החולבת החדשה של קופת המדינה
06/07/2022 13:24

למה מס הנסועה עולה דווקא עכשיו לכותרות? ספוילר - זה לא בגלל איכות הסביבה.

 כאילו לא די במחיר הגבוה בו נמכרות מכוניות חשמליות בישראל, המדינה מתכננת להטיל על בעליהן נטל נוסף - מס קנייה מוגדל ומס נסועה חדש שייגזר ממספר הקילומטרים שתסעו. מבחינת האוצר, עכשיו זה הזמן המתאים לקדם את המס

בשבוע שעבר, בשקט יחסי, נפלה על ענף הרכב בישראל פצצה, כזו שניכר שהצרכנים לא ממש הפנימו: לפי טיוטת חוק ההסדרים, בעלי מכוניות חשמליות יידרשו לשאת במס נסועה אשר יחושב לפי נוסחה של אגורות לקילומטרים. כלומר, מי שיש לו רכב חשמלי יצטרך לשלם על כל קילומטר של נסיעה. התשלום יהיה אמנם לפי אגורות, מה שנשמע כדבר של מה בכך, כי אחרי הכול, מהן כמה אגורות בין חברים. אבל בפועל מדובר במס שבהחלט יכביד על הכיס: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2020, שנת הקורונה, הנסועה (כלומר קילומטראז') הממוצעת של מכונית פרטית בישראל היתה 13.5 אלף קילומטר בשנה, ואילו מכונית בבעלות ליסינג נסעה כבר 25.5 אלף קילומטר בשנה.
כל נושא הטלת מס הנסועה נמצא רק בטיוטה של חוק ההסדרים ויתכן שבכלל לא יעבור. אבל בהנחה שהנושא יקודם במרץ על ידי משרד האוצר, סביר להניח שבשנת 2023 כבר יוכלו באוצר לברך על המוגמר. בל נשכח שנושא הטלת מס הנסועה נכנס גם לסבב הקודם של חוק ההסדרים אבל יצא ממנו בדקה ה-90. בסיבוב הנוכחי המאבק נגד המס יהיה כבר הרבה יותר קשה.  
הטלת מס נסועה גוררת לא מעט שאלות - כיצד מדינת ישראל תדע כמה נסעו בעלי המכוניות החשמליות, כיצד היא תדע שבעלי המכוניות החשמליות לא "עושים קומבינות", וכמובן, כמה כסף תגבה המדינה על נסיעה של קילומטר אחד ברכב חשמלי, והאם יהיה מדובר בשיטה מדורגת, כלומר מי שנוסע יותר משלם יותר על כל קילומטר.
 
כלכליסט | תומר הדר | 5.6.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy