פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
שוק מערכות אגירת האנרגיה: תדיראן חתמה עם אנרג'יקס על הסכם של 85 מיליון דולר
01/08/2022 18:05

אתמול דיווחה החברה על חתימת הסכם מהותי למכירת מערכות אגירת האנרגיה, שבעקבותיו תספק תדיראן מערכות ל־30% מהפרויקטים שעתידים לקום במכרז 2 של רשות החשמל

 תדיראן שואפת להפוך לשחקנית הדומיננטית בשוק אגירת האנרגיה בישראל, והיום צעדה עוד צעד בכיוון. אביאם, חברה־בת של תדיראן הפועלת בתחום מערכות האגירה, התקשרה בהסכם עם חברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס לאספקת מערכות לאגירת אנרגיה בהספק של עד 500 מגה־ואט תמורת עד 85 מיליון דולר.

המערכות מיועדות להתקנה בפרויקטים לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו־וולטאית בשילוב קיבולת אגירה, שאנרג'יקס עתידה להקים לאחר שזכתה בהליך תחרותי 2 של רשות החשמל, שפורסם בדצמבר 2020, שבמסגרתו נקבעה הקצאה להקמת פרויקטים פוטו־וולטאיים בשילוב יכולת אגירה על ידי כמה חברות ובהספק כולל של 607 מגה־ואט. להערכת תדיראן, ההזמנות צפויות להתבצע עד סוף 2023. התשלומים עבור המערכות ואספקתן צפויים באופן הדרגתי ועבור כל הזמנה.
 במסגרת ההסכם אביאם מחויבת לספק שירותי תפעול ותחזוקה למערכות במשך חמש שנים החל ממועד ההתקנה, ובמסגרתו לאנרג'יקס קיימת אופציה לקבל מאביאם שירותי תפעול ותחזוקה החל מהשנה השישית ולמשך 23 שנים נוספות, זאת תמורת עד 40 מיליון דולר נוספים. זהו ההסכם השני שבו מתקשרת תדיראן בכל הקשור לאספקת מערכות אגירה בישראל, זאת לאחר שבמאי האחרון הודיעה על עסקה עם חברת סולגרין, המפתחת ומקימה מערכות לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו־וולטאית, ב־130 מיליון דולר.
למעשה לאחר שני ההסכמים האלו תדיראן תספק מערכות אגירת אנרגיה ל־30% מהפרויקטים שעתידים לקום במסגרת ההליך התחרותי. תדיראן השלימה את רכישתה של אביאם מערכות באוקטובר 2021, לפי שווי של 30 מיליון שקל, ונכון לסוף מרץ 2022 דיווחה רק על התקשרויות ראשוניות ולא מהותיות בפרויקטים מסוג זה. משה ממרוד, בעל השליטה (64%) ומנכ"ל תדיראן, אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "שוק המערכות לאגירת אנרגיה בישראל נמצא בהתהוות, ואביאם התקשרה בשני ההסכמים הגדולים שנחתמו בו. לאביאם יש צבר הזמנות של 250 מיליון דולר בתחום האגירה, והיא מנהלת מגעים בנוגע לכמה הסכמים נוספים בתחום זה".
תדיראן, הנסחרת לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל, פועלת בשני מגזרים עיקריים: מגזר מוצרי הצריכה ומגזר האנרגיה. במגזר מוצרי הצריכה היא פועלת בתחום מזגני אוויר ומערכות מיזוג אוויר וטיפול באוויר, בנוסף ליבוא, שיווק והפצה של מוצרי חשמל לבנים לשימוש ביתי, ומתן שירותי אחריות ותחזוקה למוצרים אלו.
במגזר האנרגיה היא פועלת, כאמור, באמצעות אביאם במערכות אגירת אנרגיה, בתחום האנרגיה הפוטו־וולטאית בישראל ובמדינות נוספות, בתחום מערכות אל־פסק, בניהול טעינת כלי רכב חשמליים בישראל ובמתן פתרונות בתחום ההתייעלות האנרגטית. בינואר־מרץ 2022 שיקפה הפעילות בתחום האנרגיה יותר ממחצית מפעילותה הכוללת של תדיראן (52.6% מהמכירות), לאחר שב־2021 היוותה כ־30% מהפעילות. בדו"חות הרבעון הראשון החברה העריכה כי תחום זה יהווה 50% מפעילותה הכוללת ב־2022. לדברי ממרוד, תחום האנרגיה נמצא במגמת עלייה חזקה יותר ממגמת העלייה בתחום המיזוג.
בתחילת השנה השלימה תדיראן, שפועלת גם באירופה, את רכישת השליטה (60%) ב־VP Solar האיטלקית, שלדברי ממרוד מחזיקה ב־35% משוק האגירה באיטליה. בתום הרבעון הראשון דיווחה תדיראן כי היא צפויה להגיע ליעד מכירות שנתי של 2 מיליארד שקל כבר בסוף 2022, שלוש שנים מוקדם מהמועד שנקבע בתוכנית האסטרטגית המקורית שלה.
 
כלכליסט | אמיר פרגר | 18.7.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy