פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
המאבק על בתי הזיקוק מתחמם: טרפיגורה חוברת לאלפר ופוגל בקרב על השליטה בבזן
14/08/2022 13:45

ענקית האנרגיה במגעים מול מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים להעמדת מימון לרכישת מניות בזן המשועבדות להם, ולמימוש זכות הסירוב על עסקת רכישת מניות החברה לישראל. זאת במטרה להיכנס בנעלי האחים חג'ג'.

 שחקנית חדשה ומפתיעה נכנסת לתמונת השליטה בבזן. ל"כלכליסט" נודע כי חברת האנרגיה הבינלאומית טרפיגורה (Trafigura) מנהלת מגעים מול מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים להעמדת מימון לרכישת מניות בזן המשועבדות להם ולמימוש זכות הסירוב על עסקת רכישת מניות החברה לישראל בבזן במקום האחים חג'ג'.

ל"כלכליסט" נודע כי הנציג הישראלי של טרפיגורה חבר למנכ"ל פז לשעבר יונה פוגל ולמנכ"ל בזן מלאכי אלפר להקמת שותפות שתעמיד את ההלוואה ותקבל אופציה לרכישת המניות המשועבדות. אם הצדדים יגיעו להסכם עם נציגות מחזיקי האג"ח של פטרוכימיים בראשות עודד גולדשטיין והיועצים המשפטיים רענן קליר ואלון בנימיני, הם יעמידו הלוואה לרכישת מניות בזן שבידי החברה לישראל וכן לרכישת המניות המשועבדות למחזיקי האג"ח של פטרוכימיים.
טרפיגורה, שנוסדה בהולנד ומשרדיה הראשיים ממוקמים בשוויץ, עוסקת בעיקר במכירת נפט מזוקק, ובין לקוחותיה נמנות בזן ופז. טרפיגורה, שפעילה בכל העולם, משתדלת לשמור, לפחות כלפי חוץ, על ממשל תאגידי ועל הכללים הבינלאומיים של המערב. כך למשל, החברה מכרה את פעילותה ברוסיה לחברה מהונג קונג מיד עם תחילת הסנקציות של המערב.
אם תגיע להסכמות, טרפיגורה תעמיד את ההלוואה ותנסה לקבל היתר שליטה בבזן, שנסחרת לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל. לא מדובר במשימה קלה עבור החברה, בשל פעילותה בסין ובמדינות אחרות שאינן בעלות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. מתחרה של טרפיגורה, גלנקור, לא קיבלה אישור לרכוש חברה ישראלית בשל הפעילות הבינלאומית שלה במדינות לא ידידותיות לישראל. לטרפיגורה היה בעבר קשר עם איראן, אך היא הפסיקה את אספקת הנפט המזוקק לאיראן ב־2010, לצד מתחרותיה. טרפיגורה ניהלה ב־2013 מגעים לרכישת סונול מקבוצת עזריאלי, אך אלה לא הבשילו לעסקה.
פוגל ואלפר מחזיקים בחברת AF Entrepreneurship שבאמצעותה הם חברו לקצא"א ולחברה מהאמירויות להקמת מיזם שאפתני להפעלת גשר יבשתי ליצוא נפט ותזקיקים דרך תשתיות קצא"א מאילת לאשקלון. אלפר מונה למנכ"ל בזן ביוני 2021 במקומו של משה קפלינסקי שעבר לכהן כיו"ר. אלפר כיהן בעבר כמנכ"ל בית הזיקוק באשדוד, ולפני שמונה לתפקיד בבזן הוא ניהל מגעים עם פוגל ומוטי בן־משה, בעל השליטה באלון רבוע כחול, לרכישת בית הזיקוק באשדוד מידי פז. המגעים עלו על שרטון לאחר שהצדדים לא הגיעו להסכמות
 
כלכליסט | גולן חזני | 3.8.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy