פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
אחרי חברת החשמל - גם נתג"ז משקיעה בפריזמה פוטוניקס
14/08/2022 13:49

חברת פריזמה פוטוניקס מספקת למפעילי תשתיות קריטיות שירותים של ניטור קבוע של מצב צנרות הולכה תת-קרקעיות או תת-ימיות ומתריעה על תקלות או חבלות לאורכן בזמן אמת. נתג"ז, שאחראית על צנרת הולכת הגז הטבעי, השקיעה על פי ההערכות מיליון דולר בחברה.

 ניטור מידי של תקלות וסיכונים בצינורות הולכה בלי הצורך בעבודות תשתית מורכבות ויקרות: חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) מצטרפת לרשימת המשקיעים בחברת הסטארט-אפ פריזמה פוטוניקס (Photonics Prisma) שעוסקת בניטור שוטף של מערכות הולכה, כך נודע לכלכליסט.

בפריזמה פוטוניקס ובחברת נתג"ז בחרו לא לחשוף את היקף ההשקעה, אך על פי הערכות בענף התשתיות היקפה כמיליון דולר. ההשקעה של נתג"ז, חברה ממשלתית שאמונה על צנרת הולכת הגז הטבעי שאורכה כ-850 קילומטר, בולטת על רקע השקעה של חברת החשמל באותו סטארט-אפ בחודש אפריל האחרון. על פי הערכות, מדובר בהשקעה שהיקפה כמה מיליוני דולרים.
 פריזמה פוטוניקס מספקת למפעילי תשתיות קריטיות שירותים של ניטור קבוע של מצב צנרות הולכה תת-קרקעיות או תת-ימיות ומתריעה על תקלות או חבלות לאורכן בזמן אמת. מדובר בשירותים המבוססים על מערכת חישה שפעילותה נשענת על הסיבים האופטיים שמותקנים לאורכן של מערכות הולכה מודרניות, שהוקמו במהלך השנים האחרונות.
בכוחה של המערכת של פריזמה פוטוניקס להפוך את רשת הסיביים האופטיים לחיישנים ש"מספרים" לה על שינויים או אירועים חריגים המתרחשים לכל אורך הצנרת כמו דליפה או חפירה שנעשית בסמוך לה - ומסכנת אותה.
"כל אירוע חריג לאורך הצנרת, מדליפה ועד טרקטור שעובד בסמוך לה, מנוטרים מיידית באמצעות הסיבים האופטיים תוך יצירת סיגנלים אקוסטיים שהופכים את הסיב לסוג של מיקרופון זעיר ומשדר אל המערכת שלנו מידע כמו מיקום מדויק של האירוע או סוג האירוע – בין אם מדובר בחפירה מסוכנת בקרבת הצינור או התחלה של דליפה באחד ממקטעיו", סיפר לכלכליסט מנכ"ל פריזמה, ד"ר ערן ענבר.
ההשקעה של נתג"ז בפריזמה פוטוניקס באה חודשים אחדים לאחר שהיא שכרה את שירותיה למען ניטור שוטף של כל מקטעי צנרת ההולכה של הגז הטבעי ברחבי הארץ.
מנכ"ל נתג"ז, שמואל תורג'מן אמר כי ההחלטה על השקעה בסטארט-אפ מהווה חלק ממהלכיה של החברה לקדם את תחומי הבטיחות והניטור בתשתיות מערכת ההולכה שלה תוך היערכות החברה לאתגרים מורכבים שצפויים בתחום. 
 
כלכליסט | יובל אזולאי | 2.8.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy