פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
קרב המיליארדרים על רכישת תחנת הכוח אשכול
30/08/2022 14:53

שיכון ובינוי של נתי סיידוף מאשימה כי ועדת הריכוזיות, שפסלה אותה מלהתמודד על רכישת תחנת הכוח אשכול, הפגינה אמות מידה כפולות בהחלטה. זאת שכן הוועדה נמנעה מלחוות דעתה על השתתפותה של או.פי.סי של עידן עופר במכרז, אף שזו מחזיקה בפעילות אנרגיה גדולה.

 לא בכל יום פונה מיליארדר אחד לרגולטור נגד מיליארדר אחר בארץ. אתמול פנתה שיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף אל ועדת הריכוזיות בשורה של תלונות שמשמעותן: פסלתם אותנו מהתמודדות על תחנת הכוח אשכול.  או שתפסלו גם את או.פי.סי (OPC) של עידן עופר, או שתחזירו אותנו למשחק.

ועדת הריכוזיות שבראשה עומדת מיכל כהן וחבר בה גם מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, החליטה להמליץ בשבוע שעבר שלא לאפשר לשיכון ובינוי להתמודד במכרז על רכישת תחנת הכוח אשכול כדי שלא לתת לה כוח עודף בתחום. חוות דעתה של ועדת הריכוזיות נדרשת כיוון שאשכול היא תחנה שמייצרת יותר מ־175 מגה־ואט.
תחנת הכוח אשכול היא התחנה הרביעית שחברת החשמל מציעה למכירה במסגרת הרפורמה במשק החשמל. 3 תחנות כבר נמכרו, שתיים מהן, רמת חובב וחגית מזרח, נרכשו מחברת החשמל בידי שיכון ובינוי ביחד עם חברת אדלטק. תחנת הכוח אלון תבור נרכשה בידי צ'יינה הארבור, רפק אנרגיה ומבטח שמיר.
אשכול נחשבת לגדולה ביותר, היא מייצרת חשמל באמצעות גז טבעי בהספק של 1,683 מגה־ואט. היא מתוכננת להימכר עד יוני 2023 ועל רכישתה מתמודדות חמש קבוצות, לאחר שצלחו באחרונה את הליכי המיון המקדימים: או.פי.סי אנרגיה של עידן עופר; תעבורה אחזקות ודליה אנרגיות; שפיר הנדסה אזרחית וימית וקרן נוי; אשטרום, מבטח שמיר אחזקות ורפק אנרגיה; וכאמור, שיכון ובינוי שבשליטת איש העסקים נתי סיידוף ביחד עם אדלטק.
חוות הדעת של הממונה על רשות התחרות מיכל כהן בעניין מתייחסת בפירוט לאחזקותיה הרבות של קבוצת שיכון ובינוי בתחום התשתיות החיוניות, וגם לעובדה ש־2 החברות רכשו כבר 2 תחנות מתוך 3 התחנות של חברת החשמל שנמכרו, כך שזכייה גם בתחנה שלישית מתוך ארבע תהפוך אותן לריכוזיות.
 חוות הדעת של כהן ציינה כי או.פי.סי אנרגיה, תעבורה של משפחת לבנת, שיכון ובינוי ושפיר הן גורמים ריכוזיים, אבל לגביהן אין בכוונת הוועדה להעניק חוות דעת (כלומר — לפסול). אבל לא ניתן לאשר לשיכון ובינוי ואדלטק להשתתף משיקולי ריכוזיות כלל־משקית. ביחס לאו.פי.סי הזכירה הוועדה שהיא "אחת הקבוצות הריכוזיות ביותר במשק", אבל הוועדה לא תתייחס אליה ולא תייעץ בשל ההסכם עם הקבוצה מ־2019.
"בעוד הוועדה מונעת משיכון ובינוי להשתתף, משיקולי ריכוזיות כלל־משקית, הוועדה התפרקה משיקול דעתה בכל הנוגע להחלטתה שלא לייעץ בדבר השתתפות או.פי.סי במכרז", כותבת שיכון ובינוי שמבקשת דיון מחודש באשר למתן אפשרות לחברה להשתתף ובמקביל לשקול "מתן ייעוץ ביחס לאפשרות השתתפותה של או.פי.סי במכרז". במילים אחרות, שיכון ובינוי מבקשת לשקול להחזיר אותה למשחק ובמקביל לשקול להוציא מהמשחק את או.פי.סי.
 
כלכליסט | גולן חזני | 25.8.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy