פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
המילכוד האירופי: משבר האקלים מסרבל מעבר לאנרגיה ירוקה
30/08/2022 15:00

האיחוד האירופי נחוש לסיים את התלות בגז הרוסי ולעבור ל־100% אנרגיות מתחדשות. החסמים העיקריים: מערך אישורים מסורבל, תלות בחומרים נדירים שמקורם ברוסיה ובסין וההתחממות הגלובלית שפוגעת בתהליכי הייצור של אנרגיה בת־קיימא.

 בקיץ האחרון, זה הפך כמעט לאירוע שבועי. הבצורת המתמשכת באזור נהר הפו באיטליה, החמורה זה 70 שנה, הביאה להתייבשות בקנה מידה היסטורי ולחשיפה של אוצרות שהיו קבורים במעמקי המים זה עשורים. ביולי היו אלו שתי ספינות ששקעו בזמן מלחמת העולם השנייה, ובאוגוסט פונו מבתיהם 3,000 איש כשדיג גילה פצצה אמריקאית שהכילה חומרי נפץ במשקל כולל של כמעט רבע טונה. אבל התגלית האמיתית היתה שהזרימה בנהר הפו, שביחד עם נהרות אחרים אחראי לאספקת כחמישית מהחשמל באיטליה באמצעות תחנות הידרו, כבר לא אמינה מספיק כדי להבטיח אספקה רציפה: לדברי רשויות במדינה, תפוקת החשמל מתחנות הידרו נמצאת בירידה עקבית מאז 2021, כאשר בין ינואר למאי 2022 היתה התפוקה נמוכה ב־40% לעומת התקופה המקבילה ב־2021.

בקרב מדעני אקלים וכלכלנים קיימת הסכמה רחבה שמעבר לאנרגיות מתחדשות - סולאר, רוח, הידרו - הוא לא רק הכרחי לצורך התמודדות עם משבר האקלים, אלא גם נכון מבחינה כלכלית ומדינית. אנרגיות ירוקות כמעט שאינן פולטות גזי חממה ובמרבית המקרים הן זולות יותר מדלקי מאובנים, כאשר פעמים רבות משתלם יותר להקים מערך אנרגיה מתחדשת מאשר להמשיך להפעיל תחנת פחם. בנוסף, הן מנתקות את התלות במספר המדינות הקטן שמחזיקות כמויות גדולות של דלקי מאובנים - תלות שהתבררה כמכרעת על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והחשיבות של הגז הרוסי לכלכלה האירופית.
העתיד של האנושות הוא, בסופו של דבר, התבססות על 100% אנרגיות מתחדשות. אבל הדרך לשם רצופה לא מעט אתגרים וחסמים שדורשים מענה אמיתי. אחד החסמים הללו הוא כלכלי. אף שבטווח הארוך אנרגיות מתחדשות זולות יותר מתשתיות דלקי מאובנים, בטווח הקרוב המעבר מחייב השקעה משמעותית.
לפי דו"ח של BloombergNEF שפורסם באפריל, העלות של מעבר מלא לאנרגיה נקייה באירופה תעמוד עד 2050 על 5.3 טריליון דולר. בתרחיש שנבדק בדו"ח, אירופה מפסיקה לחלוטין את השימוש בדלקי מאובנים עד אמצע העשור באמצעות חישמול תשתיות ושימוש באנרגיה ממימן ירוק, כאשר רוח וסולאר הן מקור האנרגיה המרכזי ביבשת. כדי לעמוד ביעד זה צריכה אירופה להכפיל את קיבולת הפקת אנרגיית הרוח והסולאר עד 2025, ולהגדילה בשיעור שנתי של 60%־80% בין 2026 ל־2030. תחנות גז חדשות צריכות להיות מתוכננות כך שניתן יהיה להסב אותן במהירות להפקת אנרגיה ממימן ירוק.
5.3 טריליון דולר נשמעים כסכום גבוה להחריד. ואולם, המחיר של אי־פעולה עתיד להיות גבוה יותר, בדמות נזקים לחיי אדם ולרכוש כתוצאה מאירועי אקלים קיצוניים, עלויות של התאמת תשתיות להתמודדות עם מציאות אקלימית חריפה יותר והוצאות גבוהות יותר על מערכת הבריאות - בין אם בגלל ירידה כללית במצב הבריאותי כתוצאה מתנאי קיצון דוגמת גלי חום מתמשכים, ובין אם כתוצאה מעלייה בשכיחות של אירועי קצה כמו מגפה כלל עולמית.
 
כלכליסט | עומר כביר | 21.8.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy