פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
אלהרר תציע לקפריסין לקנות את החלק הישראלי באפרודיטה
28/09/2022 22:16

לאחר שגם החברות שמחזיקות במאגר וגם המדינות לא הצליחו להסכים על פיתוח משותף של המאגר, צפויה שרת האנרגיה להציע ויתור ישראלי על הזכויות - תמורת פיצוי. שדה הגז נמצא ברובו במים הכלכליים של קפריסין, אך 10% ממנו בישראל.

 על רקע המו"מ עם לבנון על הגבול הימי ושטחי מאגרי הגז, שמלווים באיומים מצד החיזבאללה, ייתכן שמחלוקת בינלאומית אחת של ישראל שקשורה לגז עומדת לפני פתרון. מדובר במחלוקת עם קפריסין סביב פיתוח מאגר הגז המשותף אפרודיטה וחלקו הישראלי – מאגר ישי.

ל"כלכליסט" נודע כי ביום שני הקרוב תצא שרת האנרגיה קארין אלהרר לפגישה עם מקבילתה הקפריסאית במטרה לסיים את המחלוקת בין המדינות, הנמשכת כבר למעלה מעשור. 
המשא ומתן שהתנהל עד כה נגע לאפשרות של פיתוח משותף של המאגר, כעת בכוונת השרה אלהרר להגיש לשרה הקפריסאית הצעה, לפיה קפריסין "תקנה" את חלקה של ישראל במאגר, ותפצה בהתאם לכך את ישראל ואת השותפות הישראליות המחזיקות במאגר: נאממאקס של בני שטינמץ והזדמנות ישראלית הציבורית. בחלק הקפריסאי של המאגר מחזיקות, בין היתר, דלק קידוחים של יצחק תשובה ושברון האמריקאית.
על פי ההערכות, אם אכן יושג ההסכם, חלקה של ישראל בהכנסות ממסים יעמוד על מאות מיליוני שקלים.  
שדה הגז אפרודיטה, שהתגלה לפני 12 שנה, ממוקם ברובו במים הכלכליים של קפריסין (בלוק 12), אך חלקו נמצא בשטח המים הכלכליים של ישראל (מאגר ישי). לפי הערכת משרד האנרגיה הישראלי, בשטח ישראל מצויים כ־10% מעתודות הגז שבמאגר. לפי ההערכה, במאגר יש כ־130 BCM, מהם 12-10 BCM בחלק הישראלי.
 
כלכליסט | גולן חזני | 15.9.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy