פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
משבר האנרגיה מחשיך גם את חממות העגבניות והמלפפונים
28/09/2022 22:22

חקלאים וחברות מזון מזהירים ממחסור בתוצרת עונתית בעקבות הפסקת זרימת הגז הרוסי. אחרי שעלויות תפעול החממות טיפסו פי 5, חקלאים מפסיקים לשתול. מגדל בבריטניה: "אין בזה היגיון כלכלי. אפשר לומר שמגזר הסלט ננטש"

 משפחתו של טוני מונטלבנו, המגדלת ירקות בדרום־מזרח אנגליה זה עשרות שנים, צלחה תקופות של מיתון, אינפלציה גבוהה וטלטלות כלכליות. אולם השנה, עלויות החימום המזנקות של החממות בשל משבר האנרגיה שנוצר בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, מאלצות אותו לשקול מחדש את שלב התירבות של יבולי המלפפונים. "המחירים יצאו משליטה, הם גבוהים באופן מופרז", העיד מונטלבנו (40) על חשבונות החשמל שלו. לדבריו, התפוקה של החווה שלו במחוז אסקס תהיה נמוכה במחצית השנה בגלל המהלכים שלו לצמצום עלויות. "מחיר הגז פשוט זינק ולא נערכתי לכך", אמר.

ברחבי אירופה חקלאים וחברות מזון מצמצמים את היקפי הייצור כחלק מהמאמצים להתמודד עם מחירי האנרגיה המאמירים. לפי מונטלבנו, חשבון החשמל שלו היה גבוה פי 5 לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. החשש מפני מחסור במזונות עונתיים הוביל לאזהרות ברחבי תעשיית המזון ולקריאות נואשות לסיוע ממשלתי, במיוחד לנוכח החלטת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להפסיק את זרימת הגז ליבשת בתגובה לסנקציות שהשיתו מדינות המערב על רוסיה. 
ההשפעה הישירה המשמעותית ביותר היא על גידולים הדורשים חימום אינטנסיבי בעונות הקרות יותר, כמו מלפפונים, עגבניות וחסה. אך משבר האנרגיה פוגע גם בשרשרת אספקת המזון האירופית לכל אורכה, כאשר מאפיות, יצרני חלב ויצרנים נוספים, בהם מגדלי סלק סוכר וזיתים, מתקשים לשלם את החשבונות. זאת מכיוון שהעלויות גדלות בקצב מהיר יותר מהמחירים שהם יכולים להשיג ממכירה סיטונאית.
פקה פזונן, מזכ"ל איגוד Copa-Cogeca המייצג את החקלאים באירופה, אמר בשבוע שעבר כי ההשלכות של חשבונות האנרגיה הגבוהים חמורות מכפי שהעריכו. כך, למשל, מחירן של תשומות כמו דשנים ומזון לבעלי חיים זינקו, והעלויות הגדלות של קירור, חימום ושינוע הביאו לכך שחקלאים נמנעו משתילת גידולים חדשים.
באיחוד האירופי החלו לדון בתוכניות להגביל את מחיר חשבונות האנרגיה של משקי הבית והחברות, אך במקביל הם דורשים צמצום בצריכה, מה שעלול לפגוע בחקלאים. בבריטניה חשפו כבר תוכנית שתעניק תמיכה לעסקים, אך היא תקפה לשישה חודשים בלבד. עבור רבים התוכניות מגיעות מאוחר מדי. "להערכתי, בין 75% ל־85% ממגדלי הרכיבים לסלט בבריטניה לא יישתלו השנה, פשוט אין בזה היגיון כלכלי. אפשר לומר שמגזר הסלט ננטש", אמר ג'ימי רוסו, בעלים משותף של Valley Grown Salads הבריטית. 
 
כלכליסט | פייננשל טיימס | 12.9.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy