פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
המדינה תשקיע 98 מיליון שקל בסבסוד פרויקטים לקידום התייעלות אנרגטית
28/09/2022 22:41

המדינה תסבסד פרויקטים של התייעלות אנרגטית בתעשייה ובעסקים, ומיזמים של הצללת המרחב עירוני באמצעות פאנלים סולאריים במנטה למנוע את תופעת איי החום העירוניים. סך הסבסוד: כמעט מאה מיליון שקל.

 המדינה תשקיע 98 מיליון שקל בסבסוד פרויקטים שיקדמו התייעלות אנרגטית בתעשייה, או מיזמים להצללת המרחב העירוני באמצעות פאנלים סולאריים. מימון הסבסוד יגיע מתקציב המשרד להגנת הסביבה, ואת התוכנית הוביל משרד האנרגיה. בנוסף, גם משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר ילוו את התוכנית. בשני המסלולים, שיעור הסבסוד לא יעלה על 25% מעלות הפרויקט או יעבור תקרה של 3.5 מיליון שקל.

התוכנית תתחלק לשני מסלולים, אליהם יוכלו יזמים להגיש את הצעותיהם.  המסלול הראשון עוסק בהפחתת גזי החממה בתעשייה ובעסקים, ויושקעו בו 59 מיליון שקל. המימון יילך לגורמים בתעשייה שישקיעו את הכספים בייעול מערכות הצורכות אנרגיה או במעבר לדלקים פוסיליים. גם שדרוג ציוד שיאפשר חיסכון בחומרי גלם ובאנרגיה יכול לקבל מימון על פי תנאי התוכנית. 
המסלול השני פונה ליזמים ולרשויות המקומיות, ומזמין אותם להגיש הצעות למיזמים שיפחיתו את תופעת איי החום העירוניים באמצעות הצללת מבנים בעזרת מתקנים עליהם יחוברו פאנלים סולאריים. תופעת איי החום העירוניים היא כינוי למצב שבו בתוך הערים הטמפרטורה יכולה להיות גבוהה יותר משמעותית מהשטחים הפתוחים שמסביבה. הסיבה להיווצרות איי חום היא הבנייה בערים שמצריכה כריתה של הצמחייה, האספלט הרב שצובר חום והפעילות של האנשים בעיר (למשל, תחבורה). ככל שההתחממות הגלובלית מתגברת, כך גם תופעת איי החום העירוניים. על מנת להפחית את הבעיה, המדינה מציעה במסלול 39 מיליון שקל ליזמים שיתקינו הצללות עם פאנלים סולאריים. בנוסף להצללה במרחב העירוני, חיבור הפאנלים הסולאריים יאפשר הפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת במרחב העירוני שיפחית את הצורך בהובלת חשמל המיוצר הרחק מאזורי הביקוש.
בין השנים 2017-2020 השקיעה המדינה כ-300 מיליון שקל בתוכניות שמטרתן התייעלות אנרגטית והפחתת זיהום האוויר וגזי החממה. על פי הערכות המשרדים, השקעה זו הובילה למינוף השקעות של המשק בתחומים אלו בסך 1.5 מיליארד שקל. 
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 13.9.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy